Regeringen kan besluta

Politik2007-01-04 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Hela tiden har den förra socialdemokratiska regeringen och Rikstrafiken försökt få största möjliga konkurrens i upphandlingen av Gotlandstrafiken. En viktig del i detta är att det råder konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska rederier vad gäller möjlighet till rederistöd.
I dagens förordning utgår inte svenskt rederistöd i Gotlandstrafiken. Men genom ett enkel och snabbt regeringsbeslut av förordningen kan detta rättas till. Detta har Gotlands moderata riksdagsledamot Rolf K Nilsson frågat infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) om. Då fick han ett mycket negativt svar. Hon ville inte ändra någonting.
Före nyår lämnade socialdemokraten Christer Örnfjäder från Kalmar in en liknande fråga till infrastrukturminister Åsa Torstensson. Han understryker hur viktigt det är att det råder konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska rederier i upphandlingen av Gotlandstrafiken. Han frågor nu Åsa Torstensson om hon avser att skyndsamt ändra förordningen, så det blir konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska rederier.
Jag vet inte om det är inkompetens eller ovilja, som låg bakom det förra svaret till Rolf K Nilsson. Men jag hoppas att Åsa Torstensson nu kan kolla frågan bättre och inse att hon enkelt inom några dagar kan se till att regeringen snabbt beslutar om en förändring av den förordning, som behandlar rederistödet. Så att den ger svenska rederier samma villkor som de utländska. Då får Gotlandsbolaget samma villkor som Tallink. I vanlig ordning har den borgerliga regeringen tydligen skickat hela frågan till EU för något slags godkännande. I denna sakfråga krävs inte detta. I EU-landet Estland är man på gång att ta samma beslut om rederistöd, så varför kan in den svenska borgerliga regeringen göra det?
Idag har de båda centerpartisterna näringsminister Maud Olofsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson helt ansvaret för Gotlandstrafikens upphandling och utformning. Det bådar inte gott för framtiden när Åsa Torstensson inte ens vill ändra en förordning, så att det råder konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska rederier.
Socialdemokraternas ordförande i trafikutskottet Anders Karlsson var på Gotland igår och informerade sig om Gotlandstrafiken för att kunna agera kraftfullt för Gotland. Han var helt klar över trafikens oerhörda betydelse och betonade att socialdemokraterna kommer att agera för att standarden behålls, liksom turtätheten, säkerheten och att det blir en långsiktighet i villkoren för Gotlandstrafiken. En första viktig åtgärd är att alla rederier kan lägga anbud på samma vilkor. Det kan Åsa Torstensson och Maud Olofsson snabbt se till. Om de vill. Allt annat vore ett svek mot Gotland.