Rektorer kan göra skolan bättre

Jag vill se fler rektorer i klassrummen, i riktiga lärsituationer där lärare möter elever. Jag vill se fler rektorer som brinner av lust att verkligen påverka, så att varje barn, varje dag får vara med om fantastiska lektioner, skriver Meit Fohlin (S), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden. 
foto: erik g svensson/ scanpix

Jag vill se fler rektorer i klassrummen, i riktiga lärsituationer där lärare möter elever. Jag vill se fler rektorer som brinner av lust att verkligen påverka, så att varje barn, varje dag får vara med om fantastiska lektioner, skriver Meit Fohlin (S), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden. foto: erik g svensson/ scanpix

Foto: ERIK G SVENSSON

Politik2011-10-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

När jag skriver det här sitter jag på Haga slott i egenskap av rektor. Jag går andra året av tre på Rektorsutbildningen vid Stockholms universitet. Det är fantastiskt!

Som ett led i målet att förbättra svensk skola har regering och riksdag valt att bland annat satsa på rektorerna. I den nya skollagen höjs kraven på rektor som den pedagogiska ledaren i skolan.

Det är bra tycker jag, att det tydligaste målet med rektorsjobbet är att vara garant för att skolans uppdrag blir utfört. För att alla elever ska nå målen måste varje rektor varje dag leda arbetet så att god lärmiljö, likvärdig utbildning, ständig pedagogisk dynamik och utveckling verkligen sker.


Fler rektorer i klassrummen
I nya skollagen är det väldigt tydligt att det pedagogiska arbetet snarare än administration ska vara det viktigaste i rektors arbete. Jag tror, och hoppas, att detta kommer att förändra många rektorers vardag och att det i sin tur kommer att märkas både i klassrum och resultat!

Jag vill se fler rektorer i klassrummen, i riktiga lärsituationer där lärare möter elever. Jag vill se fler rektorer som brinner av lust att verkligen påverka, så att varje barn, varje dag får vara med om fantastiska lektioner.

Jag vill se fler rektorer som i samtal med både elever och lärare letar och hittar nycklar som gör skolan ännu mer attraktiv för alla. Som i högre grad lyckas att ge både killar och tjejer en undervisning som leder till goda resultat. Jag tror kort sagt på rektorernas makt och möjlighet att faktiskt göra skolan ännu bättre. Därmed inte sagt att detta inte redan görs på många håll - så är det såklart. Men jag betonar hur viktigt jag verkligen tror att det är det som definierar rektors uppdrag!


Mer pengar till undervisning
Annars är det ju mycket prat om skolskjutsar nu och det förstår jag. Gotlands skolskjutsverksamhet är, om inte den dyraste så näst intill, i Sverige. Att det är så är ett resultat av att vi valt att ha en spridd skolorganisation med många små skolenheter.

Det är ett politiskt ställningstagande att ha det så och det är ju viktigt utifrån att hela Gotland ska leva att alla ska ha tillgång till barnomsorg och skola så nära där man bor som möjligt.

Det är bra, men det får inte innebära att allt för mycket pengar går till det, istället för till undervisningen. För att fortsätta behålla en plats bland de 100 bästa skolkommunerna är det viktigt att vi säkerställer tillräckliga resurser till själva lärandet. Som ett led i detta har vi nu tittat på skolskjutsarna.


Nya skolskjutsar
Lite klargöranden är att år 1-6 i skolor utan högstadium oftast har tid i skolan 8-14 medan för de som har högstadium i allmänhet har 9-15. På högstadierna är det vanligaste 9-16.

För de flesta är det inte stor skillnad från hur det ser ut idag och jag tror också att de flesta förstår vikten av att prioritera. Ibland är det så att vi politiker måsta fatta beslut som inte gynnar alla och det är tråkigt.

Roligare är det ju när vi får fatta beslut som att införa Jämställdhetsmärkning på våra förskolor och skolor! Om det berättar jag mer nästa gång!