Rikstrafiken lotsar mot en hamn

Politik2007-06-02 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det kan bara finnas en anledning till att Rikstrafiken nu skriver till Oskarshamns kommun och ifrågasätter det planerade hamnbygget. Ett hamnbygge som främst är ämnat att bättre motsvara Gotlandstrafiken. Därför är det uppenbart att när Rikstrafiken nu säger att Oskarshamn inte har garantier för en sådan trafik efter den koncession som nu upphandlas är det med klar inriktning på att Gotlandstrafiken skall omvandlas i ett enhamnsalternativ.
Rikstrafiken har alltså tagit ställning och har sin färdväg helt klar: Gotlandstrafiken skall bedrivas på en fastlandshamn efter den koncessionsperiod som nu upphandlas. Dessutom säger skrivelsen till Oskarshamns kommun något överraskande att kommande koncessionsperiod sannolikt kommer att stanna vid sex år.
Vilken hamn på fastlandssidan som Rikstrafiken siktar på sägs däremot inte. Tidigare är det främst Oxelösund som nämnts. När jag skrivit att Oxelösund är ett bra alternativ, så är det sett i ett tvåhamnsperspektiv och som hamn för den norrgående trafiken. Detta sagt för att ingen skall kunna missförstå och påstå att jag faktiskt förordar enhamnsalternativet för att jag föreslår Oxelösund som fastlandshamn.
Onekligen ger Rikstrafikens skrivelse (den finns i faksimil här intill) anledning för oss gotlänningar att agera. Vi måste alltså redan nu, innan nästa upphandling är klar, bädda för vad som skall komma efter den. I det avseendet får ingen kraft förspillas.
Tyvärr kan talet om färjeflyg till Växjö bli en påverkande faktor i negativ riktning. Hur intressant den idén än förefaller får den inte medföra att vi mister den södergående färjetrafiken. Talet om onödigt stor klimatpåverkan måste vi se som ett problem för stunden. Här måste lösningar på mer miljövänliga maskiner komma för hela färjeflottan, och då blir dagens uträkningar inaktuella. Vi får nämligen inte glömma att vi har behovet av att ta med egen bil och att kunna frakta gods också på en södergående färjelinje.