Svar till Christer Engelhardt på Gotlands Folkblads ledarsida 31/5.
Oron är stor både inom LRF, besöksnäringen och andra över de höga färjepriserna både på gods och personbiljetter.
Christer Engelhardt (S) väljer då att i riksdagen driva på frågan om avveckling av Gotlandstillägget istället för att koncentrera sig på det verkliga problemet. De ökade priserna beror på ökade oljekostnader inte på att vi har systemet med Gotlandstillägg. Det är en unik lösning där de rikstäckande transportörerna får ta ut en extra avgift på transporter i hela landet som kompensation för ökade kostnader till Gotland.
Systemet är ifrågasatt och riksdagsbeslut finns om att det skall avvecklas.
Svårt att hitta en bra lösning
Samtidigt har ingen under åren kunnat hitta en bra lösning för avvecklingen och då är det kanske inte den frågan som är mest akut att lösa utan de höga fraktpriser som är just nu trots att Gotlandstillägget är kvar.
Att driva på avvecklingen av Gotlandstillägget utan en färdig lösning på hur det skall gå till innebär en risk för ytterligare ökade kostnader på frakten med cirka 70 miljoner kronor.
För mig är det viktigast att få en långsiktig lösning för färjetrafiken med bra tillgänglighet och rimliga priser, inte att i första hand avveckla gotlandstillägget.