Så tankas staten
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den föreslagna höjningen, som inte direkt skall tillskrivas Andreas Carlgren, utan som kommer från den rapport som tagits fram av Statens institut för kommunikationsanalys beträffande vilka åtgärder som är nödvändiga för att staten skall klara sina miljömål, motiveras med nödvändigheten att minska koldioxidutsläppen. Och så med ens är vi åter i den stora klimatdebatten.
Att höja bensinskatten och därmed tro att man samtidigt gör någonting drastiskt för miljön är en lätt tanke. Därmed inte sagt att det är rätt. Höjd bensinskatt kommer att slå hårt mot privatbilismen, särskilt i lands- eller glesbygdsregioner, där folk är tvungna att använda bilen för att uträtta allehanda vardagsbestyr. Det är en markant skillnad mot de som bor i Stockholm och som kan ta bussen, pendeltåget eller tunnelbana över hela staden, oftast med endast några minuters väntetid och exempelvis de gotlänningar som inte bor i Visby utan i bästa fall kan konstatera att det går en buss till staden på morgonen och en hem på kvällen. Har man tur stannar bussen även vid samma hållplats på vägen hem som på vägen till staden.
En höjd bensinskatt riskerar att i förlängningen inverka hindrande på satsningarna för en levande landsbygd, för vem skall ha råd att bo på landet, där man tvingas köra till mataffären, läkaren, arbetet, skolan, dagis med mera med ett bensinpris på 20 kronor litern?
De miljörapporter som gjorts visar att klimatfrågan oundvikligen måste lösas och drastiska minskningar av koldioxidutsläppen är ett krav. Kraven borde dock i första hand ställas på industrin och den industriella transporten, inte på privatbilismen. Dagens bensinpris är redan högt. I kampen mot miljöförstöringen har bilen och inte utsläppen blivit den största boven.
Istället för att fokusera på bensinpriset borde regeringen satsa betydande medel på forskningen kring bensinsnåla, miljövänliga bilmotorer. Försäljningen av miljöbilar ökar ständigt, sannolikt mycket tack vare den miljömedvetenhet som väckts hos allmänheten. Det måste vara möjligt att driva bilar med någonting annat än dagens bensin. Etanol är ett alternativ. Framställningen kring etanolen har dock kritiserats för att bidra till miljöförstöringen i sådan utsträckning att frågan är om vinsten är större än förlusten. Klimatfrågan behöver forskning, nytänkande och alternativa metoder. Den globala frågan borde vara hur man på bästa sätt skall bryta världens oljeberoende.
Oljan är en icke förnybar naturresurs så frågan måste ställas för eller senare. Men oljefrågan är obekväm, obekväm i förhållande till USA och obekväm i västs förhållande till mellanöstern. Och så länge frågan är så obekväm kommer staten fortsätta att agitera för höjd bensinskatt, och därmed framförallt tanka statens kassakista.