SĂ„ var Saabs sladd utdragen

God natt. Foto: Björn Larsson Rosvall/SCANPIX

God natt. Foto: Björn Larsson Rosvall/SCANPIX

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Politik2009-12-21 04:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Att hĂ€vda att det sannolikt rĂ„der konsensus kring pĂ„stĂ„endet att ett kommersiellt företag har som syfte att generera vinst för sina Ă€gare borde inte vara att sticka ut hakan för lĂ„ngt. Knappt ens nĂ€stippen en liten bit. De facto Ă€r det ganska sjĂ€lvklart. Kommer inga pengar in i företaget finns det inga pengar att driva företaget vidare för. TĂ€mligen enkelt. ÄndĂ„ framstĂ„r just den ekvationen som matematik för den högre skolan nĂ€r framtiden för sĂ€rskilt fordonsindustrin och Saab i synnerhet har diskuterats.

I augusti i Är gjorde den förre Volvochefen PG Gyllenhammar ett uppmÀrksammat uttalande i tidningen Fokus nÀr han sa att Saab hade funnits i 60 Är men bara gÄtt men vinst tvÄ Är. Framtiden för Saab var meningslös enligt Gyllenhammar.
Föga förvÄnande uppskattades inte hans Äsikt av SaabföretrÀdare. Men man behöver inte gÄ samtliga 60 Är tillbaka i tiden för att se att Saab har haft svÄrt att motivera sin existens en lÀngre tid. Nyframtagen statistik, rapporterad i Dagens Nyheter, visade att fyra biltillverkare redovisade en minskad försÀljning i Europa under november mÄnad i Är. Saab var en av dem och ingen av de övriga redovisade en sÄ stor minskning som Saab, som lÄg pÄ minus 57 procent.
PG Gyllenhammar mÄ vara rÀttfram men vid jÀmförelse mellan Volvo och Saab för perioden januari till november i Är visade siffrorna en försÀljningsminskning för Volvo med 12,1 procent medan Saab tappade hela 58,8 procent, jÀmfört med samma period 2008. Det Àr inte utan att hans uttalande inte tedde sig helt taget ur luften.
Trots att Saab inte lÀngre Àr svenskt, vapenindustrin bortrÀknad, Àr det uppenbart att mÄnga alltjÀmt har förknippat det sedan lÀnge dalande bilmÀrket med granskog och röda smÄ stugor med en blÄ-gul flagga vid farstukvisten och av den anledningen tyckt att Saab till varje pris borde rÀddas. Men Saab Àr inte lÀngre ett svenskt företag. Det finns absolut ingen anledning för svenska staten att gÄ in och börja bedriva fordonstillverkning. Och sÀrskilt inte nÀr det rör ett företag som inte bara blöder utan som har blödarsjukan sedan mÄnga Är tillbaka. Det Àr nÄgot halvsocialistiskt resonemang kring bakom de kraven, att staten skall driva företag. Varför ska staten med statliga medel, skattebetalarnas pengar som det heter med ett totalt uttjatat uttryck, hÄlla kommersiella företag i drift som inte drar runt sig sjÀlva?

Jag vet att det handlar om arbetstillfÀllen. MÄnga sÄdana. Men inte heller det Àr ett argument som rÀttfÀrdigar ett statligt engagemang, sÄ som tidigare var pÄ tal. Att hÄlla liv i ett företag som inte lÀngre bÀr sig för arbetenas skull reducerar de enskilda arbetena frÄn riktiga jobb till arbetsmarknadspolitiska sysselsÀttningsuppdrag. Och för sÄdana finns det bÀttre alternativ. Det Àr en hÄrd sanning, men den mÄste sÀgas.
Under november mĂ„nad sĂ„ldes 14 569 volvobilar. 1 495 personer köpte under samma period en Saab. Med sĂ„dana försĂ€ljningssiffror Ă€r det inte lĂ€ngre motiverat att hĂ„lla liv i Saab. Tidigare hette det att GM till varje pris ville bli av med Saab. Jag förstĂ„r dem. Och tydligen med mig flera eftersom det under den sista svĂ€ngen med Spyker, den hollĂ€ndska motsvarigheten till Koenigsegg, endast finns en enda intressent... Ingen budgivning. Inga som slogs om företaget. Siffrorna har varit tydliga. Tack och lov att GM ocksĂ„ till slut insĂ„g det och drog ut sladden för de livsuppehĂ„llande Ă„tgĂ€rderna som Saab har varit beroende av sĂ„ lĂ€nge. Det var inget roligt slut. Men det var nödvĂ€ndigt.
LĂ€s mer om