SĂ„ var Saabs sladd utdragen
God natt. Foto: Björn Larsson Rosvall/SCANPIX
Foto: BJĂRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I augusti i Är gjorde den förre Volvochefen PG Gyllenhammar ett uppmÀrksammat uttalande i tidningen Fokus nÀr han sa att Saab hade funnits i 60 Är men bara gÄtt men vinst tvÄ Är. Framtiden för Saab var meningslös enligt Gyllenhammar.
Föga förvÄnande uppskattades inte hans Äsikt av SaabföretrÀdare. Men man behöver inte gÄ samtliga 60 Är tillbaka i tiden för att se att Saab har haft svÄrt att motivera sin existens en lÀngre tid. Nyframtagen statistik, rapporterad i Dagens Nyheter, visade att fyra biltillverkare redovisade en minskad försÀljning i Europa under november mÄnad i Är. Saab var en av dem och ingen av de övriga redovisade en sÄ stor minskning som Saab, som lÄg pÄ minus 57 procent.
PG Gyllenhammar mÄ vara rÀttfram men vid jÀmförelse mellan Volvo och Saab för perioden januari till november i Är visade siffrorna en försÀljningsminskning för Volvo med 12,1 procent medan Saab tappade hela 58,8 procent, jÀmfört med samma period 2008. Det Àr inte utan att hans uttalande inte tedde sig helt taget ur luften.
Trots att Saab inte lÀngre Àr svenskt, vapenindustrin bortrÀknad, Àr det uppenbart att mÄnga alltjÀmt har förknippat det sedan lÀnge dalande bilmÀrket med granskog och röda smÄ stugor med en blÄ-gul flagga vid farstukvisten och av den anledningen tyckt att Saab till varje pris borde rÀddas. Men Saab Àr inte lÀngre ett svenskt företag. Det finns absolut ingen anledning för svenska staten att gÄ in och börja bedriva fordonstillverkning. Och sÀrskilt inte nÀr det rör ett företag som inte bara blöder utan som har blödarsjukan sedan mÄnga Är tillbaka. Det Àr nÄgot halvsocialistiskt resonemang kring bakom de kraven, att staten skall driva företag. Varför ska staten med statliga medel, skattebetalarnas pengar som det heter med ett totalt uttjatat uttryck, hÄlla kommersiella företag i drift som inte drar runt sig sjÀlva?
Jag vet att det handlar om arbetstillfÀllen. MÄnga sÄdana. Men inte heller det Àr ett argument som rÀttfÀrdigar ett statligt engagemang, sÄ som tidigare var pÄ tal. Att hÄlla liv i ett företag som inte lÀngre bÀr sig för arbetenas skull reducerar de enskilda arbetena frÄn riktiga jobb till arbetsmarknadspolitiska sysselsÀttningsuppdrag. Och för sÄdana finns det bÀttre alternativ. Det Àr en hÄrd sanning, men den mÄste sÀgas.
Under november mÄnad sÄldes 14 569 volvobilar. 1 495 personer köpte under samma period en Saab. Med sÄdana försÀljningssiffror Àr det inte lÀngre motiverat att hÄlla liv i Saab. Tidigare hette det att GM till varje pris ville bli av med Saab. Jag förstÄr dem. Och tydligen med mig flera eftersom det under den sista svÀngen med Spyker, den hollÀndska motsvarigheten till Koenigsegg, endast finns en enda intressent... Ingen budgivning. Inga som slogs om företaget. Siffrorna har varit tydliga. Tack och lov att GM ocksÄ till slut insÄg det och drog ut sladden för de livsuppehÄllande ÄtgÀrderna som Saab har varit beroende av sÄ lÀnge. Det var inget roligt slut. Men det var nödvÀndigt.