Säkra en bra båttrafik!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotlandsbolaget har ett guldkantat avtal med staten om att köra trafiken och de har med stor skicklighet införskaffat de nya snabbfärjorna, som givit den bästa färjetrafiken någonsin åt gotlänningarna. Men nu riskerar detta guldkantade avtal att tvinga statens förlängda arm, Rikstrafiken, att dra i bromsen.
Genom det guldkantade avtalet får rederiet generös kompensation för de höjda oljepriserna och andra kostnadsökningar. Detta gör att Rikstrafikens budget spricker. Därför hotas gotlänningarna av att få kännbart höjda biljettpriser och sämre turtäthet nästa år. Rederiet sitter i en guldsits med sitt lönande avtal och Rikstrafiken måste hålla budget. Om inte mer skattepengar skjuts till eller rederiet sänker sina vinstkrav, försämras Gotlandstrafiken.
Därför kan vi se en veritabel kamp mellan Rikstrafiken och Gotlandsbolaget nu och inför den nya upphandlingen av färjetrafiken för de kommande 6-8 åren. Gotlandsbolaget vill gärna ha trafiken även fortsättningsvis och naturligtvis behålla eller förbättra sitt guldkantade avtal. Medan Rikstrafiken måste hålla budget och själklart få ut mer sjötrafik för skattepengarna istället för att öka Gotlandsbolagets redan stora vinst. Om det finns några reella konkurrenter om trafiken får vi väl se så småningom. Det finns ju några rederier som har likvärdiga fartyg och som skulle kunna ersätta Gotlandsbolaget.
Tidigare har det varit kommunikationsdepartementet, det vill säga regering direkt, som förhandlat och slutit avtalet med det rederi som ska sköta Gotlandstrafiken. Det blev i längden inte så lyckat, då Gotlandsbolaget och dess starke man Eric D Nilsson oftast lurade skjortan av staten och fick guldkantade avtal. Sedan fick det nybildade Rikstrafiken hand om Gotlandstrafiken, men det blev inte särskilt lyckat heller då ledningen då saknade den rätta kompetensen och blev ett lätt byte för den slipade Eric D Nilsson. Kanske det nu ändå är en väg att lägga över Gotlandstrafiken på Vägverket ändå. Vår väg över havet är vår riksväg och livsnerv och Vägverket har ju onekligen enorma ekonomiska muskler och bra förhandlingskompetens.
Det måste bli en mer långsiktig lösning på Gotlandstrafiken. Vi kan inte varje år vara beroende av hur mycket pengar riksdagen anslår och vilken kompetens förhandlarna har vart åttonde år. Kanske är lösningen ändå att låta Vägverket ansvara för Gotlandstrafiken. De har ju miljarder till vägar och broar. Om oljepriserna går upp, så kan de strunta i någon kilometer motorväg, så får gotlänningarna oförändrad eller bättre standard på våra livsviktiga vägar över havet.