Säkrad kvalité i särskolan

Politik2005-04-01 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Runt om i landet är kvalitén på den undervisning som elever med utvecklingsstörning får väldigt skiftande. Det vi kan vara glada och stolta över är att Gotland har en lång tradition av god kvalité på särskolans undervisning och att kommunpolitikerna värnat om särskolan. Dessutom har nog den kompetenta ledningen för särskolan under många år haft betydelse för den goda kvalitén.
Regeringen har dock sett att allt inte varit bra runt om i landet och därför tillsattes Carlbeckskommittén. Först skulle den också se om särskolan skulle vara kvar som egen skolform eller inlemmas i grundskolan.
Efter protester och debatt ändrade dock förre utbildningsminister Thomas Östros (s) på utredningens uppdrag och slog fast att särskolan ska vara kvar som egen skolform. Och detta instämmer de gotländska skolpolitikerna i, i deras yttrande över utredningen. Det är viktigt att värna om den komptenta personalen inom särskolan, så att eleverna med utvecklingsstörning får den bästa utbildningen av specialutbildade lärare.
Det största lärarfacket, Lärarförbundet, framhåller hur viktigt det är att öka andelen specialpedagogiskt utbildade lärare i särskolan. I landet är det i genomsnitt bara 42 procent av lärarna som har denna utbildning. Det är avsevärt bättre på Gotland, här är det 65-70 procent, som har specialpedagogisk utbildning. Det är viktigt att särskolans kompetens används till de eleverna som verkligen har utvecklingsstörning. Här på Gotland har vi hög kvalité på utredningarna om barnet ska gå i särskolan. Och föräldrarna har avgörandet.
Samtidigt är det viktigt med samverkan mellan särskolan och grundskolan. Det sker sedan länge genom att särskolans verksamhet lokalmässigt finns vid grundskolorna och alla barn äter skollunch tillsammans. Det ökar förståelsen bland grundskolebarnen för särskolebarnen och deras olika handikapp. Det vore också bra om alla grundskolelärare får ökade kunskaper om särskoleelevernas olika handikapp, så lärarna kan förklara för sina elever.
Dessutom pågår olika former av samundervisningsklasser med barn från grundskolan och särskolan, som behöver den lilla gruppens undervisning under specialpedagogens ledning. Detta lär fortsätta och framgent får nog också grundskolan och grundsärskolan samma rektor runt på Gotland och i landet.
Det är bra att regeringen har utrett särskolans framtid och försökt få fram vilka förbättringar som behövs. Hoten mot särskolan är avvärjda och de förändringar som kommer att ske är små på Gotland, då vi redan ligger långt fram. Här finns en stark politisk vilja att värna särskolan, en stark särskoleledning och mycket kompetent personal. Det ger särskolan på Gotland en hög kvalité. Det är viktigt för särskolans alla elever och deras föräldrar.