Gårdagens stora nyhet i GT var att Destination Gotland påbörjat sin färd mot långsammare färjor. De sänker nu farten på eftermiddagsturen till Nynäshamn.
Det innebär cirka fem minuters längre resa och farten sänks med cirka en knop. Genom att det gäller så många turer som 370, blir det en rejäl sänkning av bränslekostnaderna. Vissa beräkningar tyder på att Destination Gotland sänker sina kostnader med en miljon kronor på årsbasis. Utan att de sänker biljettpriserna.
Det skattesubventionerade rederiet ska uppfylla den viktiga samhällsuppgiften att sköta Gotlands viktiga båtförbindelse med fastlandet året om. De får dock inte fram en turlista för sommaren i vanlig tid före årsskiftet och de verkar helt uppskärrade av att Gotlandsbåten drar igång en pris- och fartkonkurrerande verksamhet under sommarhalvåret.
Det hade inte varit så konstigt om det bara varit ett privat bolag på transportmarknaden, men nu rör det sig om ett skattesubventionerat bolag som har en viktig samhällsuppgift. I reglerade kontrakt får de nästan en halv miljard kronor om året av skattebetalarna för att sköta en bra färjetrafik hela året för Gotland.
Då kan man inte sabotera för besöksnäringen genom att söla med sommarturlistan, så folk inte kan boka i god tid. Från besöknäring är man bekymrad över att Destination Gotland missköter sitt uppdrag från staten och sölar med sommarturlistan.
Det allvarliga är dock om Destination Gotland nu börjat vägen mot att sänka farten och öka restiden. De gav ett anbud på trafiken 2017-2027 och fick det för att de skulle köra med samma restider och turlista som idag.
Sedan har direktörerna för rederierna förra året påstått, att de kan köra fyratimmarsturer om de vill. Utan att bryta mot avtalet med Trafikverket. Denna direktörernas tolkning i 150-årsjubileumsboken från förra året, ställer inte Trafikverket upp på.
Jag har svårt att tänka mig att besöksnäringen, öns näringsliv och medborgarna skulle godta en övergång från dagens tretimmarsfärjor till fyratimmarsfärjor nästa år. Denna tolkningstvist om restider och hastigheter skadar besöknäringen och hela företagsklimatet på Gotland .
Det är ett stort ansvar, som det skattesubventionerade Destination Gotland drar på sig, om de bit för bit kommer att försöka genomföra längre restider med målet att ha fyratimmarsfärjor. Vilket skulle minska bränslekostnaderna med många miljoner kronor om året. Den hittillsvarande fartsänkningen på Nynäslinjer kan spara närmare en miljon kronor om året. Rederiet tänker inte sänka priserna för resenärerna, trots den längre restiden och de lägre bränslekostnaderna. Denna miljonvinst tar bolaget och dess ägare hand om.
Gotland behöver öka antalet resenärer under turistsäsongen.
Därför startar Gotlandbåten och sätter Destination Gotland under prispress. Det skattesubventionerade rederiet har på olika sätt skyddat sig mot konkurrensen.
Även om det stärker de ekonomiskt musklerna, så är det en dålig metod att öka restiden. Det ger inte bara dålig reklam åt rederiet och Gotland. Det stämmer inte med rederiets anbud i det avtal som bör gälla nästa år.