Samma båtar, samma rederi?

Politik2007-03-12 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På lördagens öppna forum kom inte mycket kritik mot hur Destination Gotland sköter färjetrafiken. Och det är nog inte så underligt. Vi har aldrig haft så bra färjetrafik som vi har nu. Vi har två stora snabbfärjor som går ofta och det finns alltid plats. Våra färjor fungerar som andra orters pendeltåg. Fast de tar längre tid och är dyrare än pendeltågen.
Faktiskt var problemet med pendeltågen i Nynäshamn det som det klagades mest på. Och bagagehanteringen i Nynäshamn. Annars var det marginella saker som det fanns kritik mot. Ledningen för de båda ansvariga rederierna sken som solar och det har de skäl till.
Uppenbarligen är Destination Gotland ensamma som anbudsgivare på den fortsatta trafiken. Vd Jan-Eric Rosengren har ju koll på de flesta andra rederierna i vår del av världen och han hade inte hört om att någon annan lagt anbud. Så nu sitter Destination Gotland i en guldsits. Å andra sidan har inte staten, det vill säga skattebetalarna, lika dåliga förhandlare som förra gången. Nu är det en mycket mer kompetent och tuff ledning för Rikstrafiken. Så Destination Gotland lär inte få ett lika guldkantat avtal om bland annat bränsleersättningen, som dagens avtal, där rederiet sannolikt tjänar storkovan.
Det andra riktigt intressanta som sades på lördagens forum var att vd Jan-Eric Rosengren inte var intresserad av att sätta in långsamtgående fartyg till Oskarshamn. Apropå idén med färjeflyg. Han såg det som självklart att det även där ska gå snabbfärjor som nu. Och visst har idén med färjeflyg en massa fördelar. Men också nackdelar. Andra sådana nackdelar pekar pendlaren Erik Fransson på i sitt inlägg på denna sida. Han målar upp skräckvisionen med att fraktfartyget M/S Gute ska gå istället för snabbfärjan. Så lär det dock inte bli. Självklart ska en eventuell långsamtgående båt vara passagerarvänligare än Gute. Fraktbolagen har gillat Gutes avgångstider. Men chaufförerna har hatat M/S Gute. Den är inte passagerarvänlig alls.
En annan stor risk med att öppna för färjeflyg är att det kan leda till att vi bara får en hamn på fastlandet. Och då sannolikt Oxelösund. Visst vill vi ha förbättringar och förändringar av våra transporter till fastlandet och även österut mot våra Östersjögrannar. Men förändringar måste vara till det bättre. Idag har vi de bästa färjeförbindelser vi någonsin haft. Den standarden ska vi vara rädda om. Nu lär vi få behålla de nuvarande fartygen och nuvarande rederiet. Men allt detta får inte stänga debatten om andra alternativ. Och så har vi faktiskt miljöaspekten, som blir allt viktigare. Och som kommer att påverka trafiken.