LEDARE
Region Gotland vill gÀrna framstÄ som en ekokommun (region) och ligga i framkant nÀr det gÀller folkhÀlsoarbete. Det Àr bra och mÄlet Àr att förmÄ oss gotlÀnningar att tÀnka klimatsmart och planera vÄrt resande, sÄ att vi blir klimatresenÀrer. Dessutom mÄste vi motionera och röra pÄ oss betydligt mer Àn vad som Àr fallet idag. En bra tanke, men sedan gÀller det att orka handla i den grÄa vardagen. Huvudbudskap Àr nÀmligen: StÀll om möjligt bilen och gÄ, cykla eller Äk buss till jobbet.
Nu har inte alla dessa möjligheter pÄ grund av bristande kollektivtrafik, oregelbundna arbetstider med mera. Men mÄnga kan samÄka och pÄ sÄ vis dra sitt strÄ till stacken. Det handlar inte om att leva med tagelskjortan pÄ, utan snarare att tÀnka efter och planera alla resor. Har man cyklat till jobbet fyra dagar och det regnar den femte, gÄr det att ta bilen med gott samvete. Men det finns ju ocksÄ bra regnstÀll och en cykeltur i ett stilla vÄrregn Àr ingen dum upplevelse det heller om cykelvÀgen upplevs som sÀker och trygg. Annars kan njutningen lÀtt förbytas till skrÀck.
Vet inte om det finns nĂ„gon statistik över cyklandet pĂ„ Gotland, men det finns för flera andra orter. I Köpenhamn görs över 30 procent av alla resor med cykel, men endast ett par procent av resorna i Stockholm. Forskningsresultat visar att den danska huvudstaden verkligen satsat pĂ„ cyklarna och alltid sĂ€tter dessa i första rummet vid all trafikplanering. I Sverige Ă€r det tvĂ€rtom i mĂ„nga stĂ€der â bilarna först i planeringen och lite tillspetsat, sedan fĂ„r cyklarna det utrymme som blir över.
Visby har bra cykelvĂ€gar, men Ă€nnu Ă„terstĂ„r vĂ€ldigt mĂ„nga farliga överfarter och korsningar. Ge cykeln en chans â det tjĂ€nar bĂ„de miljön och folkhĂ€lsan pĂ„.