Satsa på läraryrket
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den "nye" skolminister Ibrahim Baylan är offensiv, han har en rad förslag som kan förbättra den svenska skolan. Många av förslagen är bra och radikala, medan andra behöver slipas på och bli bättre.
Att låta elever med ett annat modersmål än svenska få undervisning på modersmålet, lärlingsutbildning som alternativ till gymnasiets yrkesförberedande program, tydligare koppling mellan karaktärsämnen och kärnämnen i gymnasieskolan och förstärkning av det individuella programmet är frågor som Baylan ska arbeta för.
Ibrahim Baylan har ambitioner för den svenska skolan och vill satsa på elevgrupper som inte idag får de resurser de behöver för att klara skolan. Men Baylan glömmer det allra viktigaste i skolan, lärarna. Lärarna är de som ser till att verksamheten fungerar, lärarna har den dagliga kontakten med eleven, läraren står för kunskaps- och personutveckling i klassrummet. Har vi inte bra lärare, som kan sitt arbete kan vi inte heller förvänta oss att alla elever når kunskaps-och utvecklingsmål.
Om Sverige ska fortsätta att vara ett kunskapssamhälle krävs det att vi satsar på läraryrket och på professionen. Sveriges elever ska inte behöva hålla tillgodo med obehöriga lärare. Att ha en behörig lärare i skolan är lika mycket en garanti och rättighet som att få en behörig doktor vid ett läkarbesök. En femtedel av de anställda lärarna saknade i fjol pedagogisk utbildning. Vem garanterar deras elever rättvisa betyg, bra utbildning och goda möjligheter att nå kunskapsmålen?
Att det ser ut så här är dock inte konstigt. I början av året drogs en rapport från Skolverket tillbaka. Rapportens resultat skulle bland annat visa att det inte alls var säkert att behöriga lärare är bättre än obehöriga. Rapporten kanske drogs tillbaka med rätta, men den säger oss någonting ändå, något allvarligt. Lärarutbildningen är kanske inte så bra som den borde vara. I dagens lärarutbildning finns ett avsnitt som heter allmänt utbildningsområde. Allmänt utbildningsområde har fått mycket kritik och uppfattas av många studenter som flummigt och otydligt. Nyutexaminerade lärare upplever inte att de lärt sig det som de behöver lära sig på lärarprogrammet.
Ute bland lärare finns en ständig kritik mot lärarutbildningen, men varför händer ingenting? Varför satsas det inte rejält på dagens och framtidens lärare? Elever och föräldrar har rätt att kräva behöriga och kompetenta lärare som kan sitt jobb. Utan lärare faller skolan platt.