Satsa på skolbiblioteken i stället

Politik2013-01-24 07:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Minns du när du knäckte koden?

När krumelurerna inte bara hade blivit bokstäver och tecken för ditt namn utan också kunde kombineras till ord och bilda meningar med budskap. Det var inte bara porten till en ny spännande värld som öppnades, du fick också en nyckel till kunskap inom snart sagt alla områden. Många rapporter, till exempel ”Resultatuppföljning, läskvalitet och skolutveckling” (SOU 2010:97), pekar på att skolresultat hänger samman med elevernas läsförmåga.

En bit in i skoltiden blev biblioteket ett begrepp. Där kunde läslusten stimuleras och övas och tänkandets gränser tänjas och sprängas. Med den där speciella lukten och möjligheten att få bära hem andra delar av verkligheten än den närmaste omgivningen. Inte tänkte vi på att vi tränade läsförmågan samtidigt

Och den tycks det ha hänt något med. I höstas kom litteraturutredningens slutbetänkande ”Läsandets kultur” (SOU 2012:65) där utredarna menar att det finns tydliga belägg för att läsfärdighet och läsvanor har försämrats i ”de unga generationerna”. Samtidigt sjunker resultaten i skolan. Litteraturutredningen pekar också på att det fortsatt finns stora skillnader i läsvanor mellan olika socio-ekonomiska grupper i befolkningen.

I det här sammanhanget hör skolbiblioteken hemma. Ett bra bibliotek med bra bibliotekarier kan starkt bidra till skillnaden mellan misslyckande och framgång i skolarbetet.

Alla tycker inte att det luktar gott på bibliotek. De kan uppfattas som slutna rum för invigda där tystnad och obegriplig eller tråkig ordning råder. Den som inte riktigt blivit vän med bokstäverna kan behöva mycket stöd och uppmuntran för att vilja ta sig dit

Skolbiblioteksuppdraget handlar om så mycket mer än att vårda och katalogisera skrifter. Ny teknik, informationssökning och källkritik i dagens gränslösa informationsflöde hör dit men också rätt läsning till varje barn, stimulans och utmaningar på rätt nivå.

Hälften av eleverna har inget skolbibliotek med personal och var sjätte har inget alls enligt skolbiblioteksstatistiken. Det är inte bara dåligt, det är ett lagbrott; tillgång till bibiliotek ska alla skolbarn ha.

Här på Gotland ser det väldigt olika ut beroende på var man går i skolan. Sedan många år finns en väl fungerande skola- och biblioteksgrupp som andra kommuner ibland avundats oss. Den har hjälpt till att samordna de knappa resurserna och gjort att samarbetet mellan förvaltningarna fungerat bättre än på många håll.

Barnbiblioteksverksamhet och bokbuss har tidigare prisats på ön. Det är ett arbete att vara rädd om och utveckla.

Det läslyft litteraturutredningen föreslår innefattar bland annat utbildade bibliotekarier till alla skolbibliotek, vidareutbildning av lärare och läsfrämjande insatser i de regionala kulturplanerna.

Om nu regeringen vill satsa pengar till läshjälp och bättre skolresultat finns det ett mycket bättre tips är läx-RUT: satsa på skolbiblioteken!