Skattepengar ger vinster
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Säkert går en hel del till att bekosta vad det faktiskt kostar att köra trafiken som nu. Med höjda oljepriser. Men eftersom rederiet vägrar uppge hur mycket olja de faktiskt gör av med, så vet vi inte hur stor vinst rederiet gör.
Enligt avtalet får ju rederiet betalt enligt en schablon. Om de sedan bara gör av med 60 procent av den mängd olja de får betalt för, så måste ju 40 procent av rederiets andel av de nya skattepengarna bli ren och skär vinst? Det bästa sättet för Forsberg och rederiet att slippa debatten om rederiets stora vinster och guldkantade avtal är ju att ärligt avslöja hur mycket olja de gör av med. Och bara ta betalt för detta.
Förr stod gotlänningarna med mössan i hand för Gotlandsbolaget och dess ägare. Numera växer ilskan över rederiets girighet. Jag har blivit förvånad över all den positiva respons jag fått för min kritik av rederiets girighet. Folk har på gatan hejat på och tyckt det varit bra att jag avslöjar rederiets girighet. Kanske kritiken fått extra tyngd, eftersom jag samtidigt berömt rederiet för de bra båtarna och den fina trafiken. Men när nästan alla utom rederiet erkänner att det är ett guldkantat avtal, som gynnar rederiet på skattebetalarnas bekostnad, så tycker många gotlänningar att rederiledningen sviker och är för giriga. Dålig good will kan kosta!
Är man elak kan man tolka rederiets beslut att utnyttja möjligheten att driva trafiken ett år till, som en åtgärd för att ytterligare ett år suga ut skattebetalarna på så mycket pengar som möjligt enligt nu gällande avtal. Det kan ju också tolkas som att Gotlandsbolaget och Destination Gotland vill slåss om den fortsatta trafiken. Men de fattar att det då inte blir ett lika guldkantat avtal som det nuvarande. Därför vill de naturligtvis ta sista chansen att ett år till suga ut allt de kan av vinster från skattebetalarna.
Det är spännande idéer, som Thage G. Peterson för fram i fredagens GT. Drömmen vore om ett rederi som har trafik både på Östersjön och till resten av Europa också fick Gotlandstrafiken. Då kunde våra nuvarande linjer kompletteras med turer till Rostock, Gdansk, Helsingfors, Riga och .....
Har vi tur kommer de starka rederierna som trafikerar Östersjön och Nordsjön att titta noga på Gotlandstrafiken. Och möjligheterna att få till en kombinationstrafik, som blir lönsam och gynnar Gotlands utveckling som en mötesplats i Östersjön.