Så här års brukar skolan alltid vara ett hett ämne i medier och runt fikabord. Handlar det inte om för eller emot psalm och präst på avslutningarna är kostnaden för att få en student igenom de hektiska försommarveckorna ett säkert debattfält. I år har det tillkommit ett lika sorgligt som onödigt diskussionsämne efter flera olyckor på studentflak. Aftonbladet rapporterar att rikspolisstyrelsen nu ska utreda ett förbud mot studentflaken. Det skulle vara synd, jag tror de har rätt roligt där på vagnarna. Varför inte erkänna att det är alkoholkonsumtion som ligger bakom de flesta olyckshändelserna och bromsa alkoholförtäringen i stället. Stoppa ölflaken, inte studentflaken.
Men det är inte bara terminsslutet som aktualiserat skolan. Utbildningsfrågorna har stått i debattfokus hela läsåret. Alltsedan JB-koncernen gick i konkurs med buller och bång lagom till förra sommarlovet har friskolornas ansvar och resultat blivit hett stoff på nyhetssidor och i tyckarspalter av olika slag.
Elevurval som ställer alla som påminner det minsta om extrakostnader sist i kön, betygsinflation och skatteminimering har spätt på debatten. Utvärderingar i allmänhet och Pisa-undersökningar i synnerhet har inte bara oroat utan också medfört att både resultat och mätmetoder ifrågasatts. Och lärarnas arbetsförhållanden och löner har vi inte hört talas om för sista gången.
Vi kan lugnt räkna med att skolfrågorna kommer att behandlas med tillbörlig uppmärksamhet både under den stundande Almedalsveckan och den därpå kommande valrörelsen.
En lokal debatt har det blivit omkring läsplattornas välsignelse eller förbannelse. Motargumenten känns väldigt bekanta och det gör förstås också försvaret för de behändiga verktygen. Som vanligt utmålas ny teknik som tveksam eller kanske rentav skadlig. Som vanligt är det inte tekniken i sig som ställer till det.
Läsplattor kan dra uppmärksamheten från undervisningen. Javisst, det finns det mycket som gör. Fler än jag gömde favoritboken i bänken eller la serietidningen inuti matteboken och läste när lärarna vände ryggen till.
En av skolans viktigaste roller är att förbereda eleverna för det liv som väntar dem utanför klassrummet. Och där finns ny teknik, hela tiden. Det eleverna behöver är metoder att hantera den världen. Dit hör bra baskunskap i läsning och skrivning. Där är det läraren som har nyckeln och får stå ut med att eleverna ibland kan mer om tekniken.