Det finns inga lediga gratisresurser, utan allt har en alternativ användning. Vikingaguden Oden hade en gris, Särimner, som kunde slaktas och ätas upp, men återuppstod dagen därpå redo för ny slakt.
Men så funkar inte ekonomin. När Fredrik Reinfeldt sänkte skatterna med 140 miljarder kronor blev spegelbilden sämre skolor, vård, försvar och så vidare.
Nyligen hördes slagorden: ”snabbtåg till alla”! Samma budskap har nog hörts i länder från Kina till Frankrike. Men nu var det dags för oss och Stockholm skulle förbindas med Göteborg och Malmö och restiderna om 20 år förkortas till två respektive 2,5 timmar. Hurra!
I media syntes lyckliga kommunalråd, som inte bara skulle få se rälsen, utan till och med på och avstigning. I andra orter var i stället bitterheten stor. Bygget verkar vara just den typ av jättesatsning som så många politiker ropat efter. Avstånden krymps, jobb skapas och flyget tappar kunder.
Men se upp! Få verkar bry sig om kostnaderna. Att bygga snabbtåg mellan Kinas mångmiljonstäder ger en helt annan ekonomi än mellan våra lagom stora städer.
Och i jättestäderna tar det nog ofta timmar att enbart ta sig till stationerna. I dag gissas att prislappen blir hiskeliga 350 miljarder kronor, men i sådana här fall brukar kostnaderna skena. Alla effekter är närmast omöjliga att fånga in i kalkylen.
Detta gäller för mindre projekt, men än mer för sådana här megaprojekt som tar decennier att genomföra. Hur påverkas resandet, miljön, terrorhot, bostadsbyggandet och så vidare.
Att flyget idag inte bär sina verkliga kostnader och borde ha högre priser och färre resande är sant. Men räcker det med att flytta över en del av flygtrafiken till spåren?
Dagens eufori måste ersättas av djupare analyser av om lilla Sverige verkligen ska satsa på detta projekt. Risken finns att det kan komma att stå oss och kommande generationer dyrt.
Många som vill se mera infrastruktur, ser det som ett medel mot arbetslöshet. Det är också oerhört lönsamt att bygga under lågkonjunkturer när arbetslösheten är stor och maskiner står oanvända.
Men detta projekt kommer att slå ut massor av mindre projekt över hela landet i åratal framåt. Ska vi verkligen lägga alla våra ägg i samma osäkra jättekorg?
Nu krävs opartiska och noggranna kalkyler om detta verkligen är bästa sättet att använda våra knappa resurser. Är ett alternativ att i stället satsa på arbetspendlarnas kommunikationer till de hundratusentals nya bostäder som krävs för att ta bort dagens skriande bostadsbrist?
Eller finns ännu bättre användning runt om i Sverige av 350 till kanske 500 miljarder de närmaste 20 åren?