Små skolor kräver också utveckling

Vi lär så länge vi lever och därför är det viktigt att ge de allra bästa förutsättningarna för detta med tillgängliga utbildningar, som kan föra vidare i karriären och med goda lärare och en hög tillgänglighet till akademisk utbildning, skriver Åke Svensson.

Vi lär så länge vi lever och därför är det viktigt att ge de allra bästa förutsättningarna för detta med tillgängliga utbildningar, som kan föra vidare i karriären och med goda lärare och en hög tillgänglighet till akademisk utbildning, skriver Åke Svensson.

Foto: Dan Hansson/SCANPIX

Politik2012-04-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Alla minns hösten med nedläggningshot för öns mindre skolenheter. Vi minns processen med blandade känslor tror jag, men hur det än är med den saken blev beslutet att det är viktigt att ha en fortsatt spridd skola över ön.

I dialog med föräldrar, elever och andra intressenter för landsbygden förstod vi politiker hur viktig skola och förskola är för möjligheten att bo och leva på landsbygden.


Tiden i bussen påverkar
Skolan på Gotland ska vara likvärdig både ur ett pedagogiskt och kvalitativt perspektiv och också ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Tiden i bussen kan inte vara för lång om vi samtidigt hävdar att alla får samma chans att nå målen för utbildningen. Fritiden är viktig för alla barn och för alla familjer. Alltså blev de flesta skolorna kvar.

Vårt ansvar att upprätthålla kvalitet, att anpassa verksamheten efter både budget och efterfrågan, behörighets- och legitimationskrav samt vårt ansvar att skolan på Gotland ska hålla hög kvalitet gör att vi måste tänka vidare.

En del små skolor blir kvar och de ligger på landsbygden och trots det måste vi lyckas! I tisdags morse åkte jag, Jerker Eneqvist och Tina Anthin från Stånga skola samt Marcus Larsson och Anna Stövring Nielsen från Fårösundsskolan, till en konferensanläggning utanför Boden. Där träffade vi rektorer, personal samt politiker från elva andra pilotskolor som deltar i projektet "Små skolor i utveckling".

Projektet har initierats och drivs av Hela Sverige ska leva, som är en medlemsorganisation för 4 700 lokala utvecklingsgrupper samt organisationer runt om i landet.


Framgångsrika skolor
Syftet med projektet är att:

ge ökade insikter om problemen, identifiera hinder och göra en kraftsamling bland alla intressenter för att söka kreativa lösningar

sprida de arbetssätt som framgångsrika skolor har och utvecklar

I Boden träffade vi personal och politiker från andra kommuner som är i precis samma fas som vi. Det gav kraft och inspiration att bara kunna sätta igång och prata - ur vår gemensamma erfarenhet, kring hur att bryta gamla kulturer och invanda mönster och sanningar kring skola och skolorganisation som riskerar att bromsa utveckling.

Skolor, skolors sätt att organisera sig och skolors sätt att arbeta med undervisning har i stort sett, trots många skolreformer, sett lika ut de senaste seklen.

Nu behöver vi ta till det där slitna - "tänka utanför boxen"! Utmaningen är att bryta traditionella, nationella, strukturella och kulturella begränsningar och föreställningar och våga tänka kring hur vi kan göra för att verkställa.


Många utmaningar kvar
Jag och de andra från Gotland fick mycket tid tillsammans och vår hemläxa är nu att sätta upp mål för vad vi vill med de små skolorna här, kartlägga hinder och hitta sätt att minimera eller överbrygga dessa.

För visst finns svårigheter och utmaningar kvar. Tack vara dialogen i höstas är vi alla så medvetna om det och samtidigt har det fött en energi hos många.

Så tack Jerker, Tina, Marcus och Anna för fina dagar - nu ska vi kavla upp ärmarna och jobba!