Snabbfärjor vinstmaskiner

Politik2005-09-01 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är ett guldkantat avtal som Gotlandbolaget har med staten om Gotlandstrafiken. Det är helt uppenbart efter ännu ett år med rekordvinst och höjning av aktieutdelningen. Och det är sannolikt helt rätt att aktieägarna hyllar Eric D Nilsson, för det är nog mest hans insatser genom åren som gjort Gotlandsbolaget till den vinstmaskin rederiet är.
Det vinstrika Gotlandsbolaget har också numera ordnat till den bästa färjetrafik som gotlänningarna någonsin haft. Genom de nya snabbfärjorna, som går på tre timmar och klarar alla väder bättre än tidigare fartyg, har gotlänningarna jättebra båtförbindelser med fastlandet.
Det är jätteviktigt att vi får behålla nuvarande standard eller bättre i framtiden. Det är helt avgörande för Gotlands framtida utveckling. Å andra sidan är det skattebetalarna som varje år betalar närmare 250 miljoner kronor för det guldkantade kontrakt, som Gotlandsbolaget har för att via Destination Gotland driva trafiken. När det nu är dags för ny upphandling är det begripligt att staten vill ha mer trafik och mindre vinst till rederiet.
Trots att Östersjötrafiken med jättarna Silja och Viking och den mindre Birka går allt sämre, så lär de inte fundera på att ta hand om Gotlandstrafiken. Deras Finlandsbåtar passar illa för Gotlandstrafiken. Däremot har det grekiska rederiet Superfast snabbfärjor, som skulle kunna användas i Gotlandstrafiken. Och det estniska rederiet Tallink bygger nu två nya snabbfärjor i Tyskland, som skulle kunna användas i Gotlandstrafiken. Men de absolut bästa snabbfärjorna för Gotlandstrafiken har Gotlandsbolaget.
På Gotlandsbolagets stämma varnade styrelseordförande Jan-Eric Nilsson för balternas lägre kostnader, som bara skulle vara 60 procent av Gotlandsbolagets. Om han tror att ett icke-svenskt rederi skulle kunna köra Gotlandstrafiken med icke-svenska löneavtal, så är han fel ute. För det första kommer varken Rikstrafiken eller den socialdemokratiska regeringen att godkänna ett avtal, som bygger på lönedumpning. Och om en borgerlig regeringen ändå skulle godkänna exempelvis baltiska löner, så skulle de svenska sjö-facken aldrig tillåta det.
Med tanke på att Gotlandsbolaget har de bästa snabbfärjorna, som de dessutom fått till halva priset jämfört med de andra eventuella tävlande rederierna, så ligger Gotlandsbolaget bra till för en ny koncessionsperiod. Sedan återstår det att se om det blir med samma guldkantade kontrakt för rederiets aktieägare. Huvudsaken är dock att trafiken blir lika bra eller bättre än nu.