Socialt ansvar en vinstaffär

Politik2007-08-27 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det verkar gå mode i det mesta nuförtiden. Om man får tro Veckans Affärers sommarnummer, är socialt ansvar i näringslivet (vanligen kallat CSR=Corporate Social Responsibility), en av de hetaste trenderna just nu. Om detta kan man tycka mycket.
Å ena sidan tycker jag att det är fantastiskt, att världens kapitalägare äntligen börjat värna medarbetare och syna produktionsvillkor.
Å andra sidan är jag förtvivlat rädd, att det är en fluga. Att den sociala biten är det första, som kommer att hamna på soptippen, när företagen får svårare tider.

Frågor till butikskedjor
Jag har arbetat med projekt som Rena Kläder. Ett projekt, som bland annat handlar om att få upp konsumenternas ögon för, varifrån deras kläder kommer. Vem det är som producerar dem och under vilka förhållanden.
Förhoppningen är, att konsumenten sedan skall börja ställa frågor till butikskedjor och på så vis skapa en efterfrågan på kläder, som är schysst producerade. Därför oroar det mig en aning att Veckans Affärer gör just en affär av det här med socialt ansvar.
En av deras skribenter påpekar också mycket riktigt, att det kan vara en fråga om en trend. Om så är fallet är det bedrövligt. Jag vill hoppas och tro att socialt ansvar i näringslivet är här för att stanna.
Att kapitalet förstått, att det alltid är en vinstaffär i det långa loppet att satsa på sina anställda, att garantera goda produktionsvillkor. Ändå får jag en känsla av, att det i slutändan bara handlar om just business.
Några smarta företagare har kommit på att slå mynt av trenden, vilket sprider sig som ringar på vattnet. Jag kan bara gratulera alla de arbetare världen över, som nästan över en natt får arbeta under bättre förhållanden.

Drägliga arbetsförhållanden
Jag hoppas att smekmånaden för deras del varar länge. Helst livet ut. Dock måste jag undra: vem fångar upp dem, om kapitalet plötsligt beslutar att inte längre prioritera deras hälsa, utbildning eller löneutveckling?
Alla människor förtjänar drägliga arbetsförhållanden. Ändå är det så få förunnat, att verkligen uppleva det. Därför blir det ännu viktigare, att vi konsumenter stöttar företag, som vågar satsa på socialt ansvar. Att vi uppmuntrar det, visar att vi tycker att det är viktigt, att de som producerar våra kylskåp, mp3-spelare och dunjackor, verkligen mår bra.
Vi konsumenter har makt. Ifråga om socialt ansvar har vi verkligen chansen, att använda den makten.
Där kan vi visa, att vi tror på socialt ansvar, som långsiktigt hållbart. Att det är mycket mer än en trend. Socialt ansvar i näringslivet, i dess bästa tappning, handlar om tron på människovärdet.

Ställ krav på näringslivet
När Veckans Affärer raljerar och i samma andetag hyllar socialt ansvar, vet jag inte riktigt hur jag skall reagera. Jag hoppas att deras skriverier skall uppmuntra fler företag, att satsa på socialt ansvar.
Samtidigt hoppas jag att rörelsen skall bli så stor och världsomspännande, att det skall bli en förlustaffär, att sedan göra avsteg från schyssta produktionsvillkor.
Den önskningen yttrar jag inte av elakhet, utan för att socialt ansvar i näringslivet är något gott. Något som förtjänar att bli långt mer än en fluga.
Ställ krav på schyssta produktionsvillkor för det du konsumerar - låt det sociala ansvaret i näringslivet ha kommit för att stanna!