Som skolminister vill han investera mer i lärare och undervisningskvalitet

Mikael Damberg (S) skulle bli en skolminister som tänker framtid och skola.

Mikael Damberg (S) skulle bli en skolminister som tänker framtid och skola.

Foto: JONAS EKSTR÷MER / SCANPIX

Politik2011-10-29 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Sitter här och tittar på Garage TV. För er som inte vet så är Garage TV en talk show om skola. Det är okej att inte veta, för den sänds på Facebook. Garage TV’s programledare är skolprofilen Fredrik Svensson som är skoldebattör och trendspanare med en bakgrund som rektor.

Med i panelen är bland annat Mattias Odhner Larsson som varit rektor på Donnergymnasiet i många år. I avsnitt två är Mikael Damberg, Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson, på besök.


Hålla ihop svensk skola
Mikael Damberg får frågan om vilka tre områden han skulle förändra om han blev skolminister. Damberg svarar att de områden han skulle förändra först är:

1. Lärare och undervisningskvalitet. Här menar han att vi i skolan måste arbeta med undervisningssituationen, så att lärare jobbar mer med sin egen undervisning. Lärare ska premieras för bra undervisning och inte som idag ibland är fallet, att det som leder till löneutveckling är att man är engagerad i diverse projekt.

2. Bekämpa skolsegregationen. Här menar Damberg att skolsystemet är på väg att kantra och att vi är farligt ute. Vi måste göra någonting nu för att hålla ihop svensk skola. Annars riskerar vi ett system där elever inte får samma chanser. Skolverket säger också att just olikheterna mellan skolor sänker kunskapsresultaten i sin helhet.

3. Vi måste få skolsystemet att riggas mot framtidens arbetsmarknad. Vi måste föra en diskussion kring vilka kunskaper och färdigheter som är viktigast att få för dem som går in i skolan idag och kommer ut om 20 år. Vi måste ha en mer framtidsinriktad skolpolitik.

Vad gäller just problematiken kring skolsegregationen menar Damberg att vi i Sverige under lång tid haft en i stort sett rak skolpeng, där alla - oavsett geografiskt område eller socioekonomisk bakgrund får samma skolpeng.


Ge alla elever samma chans
Det är inte att ge alla elever samma förutsättningar. Om alla ska få samma chans krävs istället olika insats och olika resurs. För att vända trenden med skolsegregation kan vi se på andra länder och få goda exempel.

I Storbritannien har man ett system där rektorer som lyckats att vända en dålig trend på en skola adopterar en ny skola för att bidra där.

Asiatiska länder har lönesystem där man inte kommer upp i högsta löneläget om man inte arbetat på de tuffa skolorna - först då har man visat hela sin lärartalang. Vi måste våga tänka nytt och vi måste ta de problem vi idag ser i svensk skola på allvar.

Damberg pratar också om vikten av att investera i skolan. Regeringen aviserade stora satsningar på skolan inför budgeten och man valde att lägga 255 miljoner kronor på skolan.

Det är ju vällovligt och en stor summa pengar, men satt i relation till de 5,4 miljarder kronor man valde att satsa på sänkt krogmoms, är det ju väldigt lite. Även om allt i skolan inte alltid löser sig genom mer resurser hade de miljarderna gjort större nytta i skolan!


Empati, kunskap och insikt
Mikael Damberg är bra och oj vad jag hade velat se honom vid rodret. En skolminister med empati, kunskap och insikt. Tänk vad annorlunda det hade varit att ledas av någon som tänker framtid och skola, istället för "Det var bättre förr"!