Sommartaxi på Gotland - åk hem om ni inte hittar!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
"Vart ska ni?", frågar taxichauffören från fastlandet på bruten svenska. Vi är tre vänner som ska från "Bingan" ner till hamnen. "Till hamnplan 5", sa min vän från Gråbo, som också kallas för just Gråbo. "Var ligger det?", frågar taxichauffören. "I Hamnen", sa Gråbo. "Var ligger det?" , frågar chauffören igen". "Va, där du rullde av båt då du kom hit väl", sa Gråbo. Jag började nu titta efter dolda kameror, mikrofoner och Lennart Swahn i bilen. Jag passade också på att sätta en armbåge i sidan på Gråbo för att han inte skulle vara otrevlig. "Hur kör jag dit?" frågar chauffören.
Min andra vän som länge försökt kväva ett skratt, misslyckas nu med det och skrattar så det stänker på instrumentpanelen. Gråbo får en min som skulle passa i ett uppslagsverk under "att tappa hakan", men finner sig snabbt. "Om deu släppa handbromssatan så rull deu rätt", sa Gråbo. Jag sätter åter en armbåge i sidan på Gråbo (vilken tittar oförstående på mig och frågar om jag inte får plats).
Inte dolda kameran
Efter många om och men kommer vi från "Bingan" till Hamnen. Och det var inte dolda kameran, vilken jag var orolig för en stund. Det var bara den fria konkurrensen på taximarknaden som gett oss sommartaxibilar med billigare och bättre service. Jag vill understryka att berättelsen ovan är sann och självupplevd.
Den 1 juli 1990 avreglerades taxinäringen i Sverige och på Gotland. Det var i en era av avregleringar inom transport- och kommunikationssektorn, som startade i början av 1980-talet. Sverige är tillsammans med Nya Zeeland det land som gått längst vad gällande liberaliseringen av taximarknaden (TRUM2000: 3). Den så kallade fria konkurrensen skulle ge oss kunder billigare taxiresor. Den fria konkurrensen har istället gett oss taxipriser som ökat med ungefär samma takt som chaufförernas löner sjunkit - runt 62 procent sedan 1990.
Suspekta firmanamn
Den fria konkurrensen skulle också ge oss kunder bättre service och kortare väntetider. Den fria konkurrensen har istället gett oss taxiköer där servicen innefattar inrökta taxibilar från 80-talet utan kortläsare och med suspekta firmanamn som är rena travesteringar på etablerade taxibolag. Den fria konkurrensen har gett oss taxichaufförer som inte hittar från Bingebyhallen till Hamnen. Den utvecklingen, dem köerna och den servicen kan jag vara utan.
Tanken med avregleringen var att åstadkomma bättre balans mellan utbud och efterfrågan och genom konkurrens skapa billigare priser, kortare köer och bättre service vid taxiresor. Det som skedde var att de seriösa chaufförerna, ofta småföretagare som kämpar på 12-15 timmar om dagen, mår sämre och sämre och tvingas tyvärr ofta lägga ner sina företag. (Här har vi ett exempel på den nya tidens arbetarklass, småföretagarna).
Priserna har blivit högre och risken att bli blåst om man inte åker med Taxi Gute eller Taxi Gotland har ökat radikalt sedan avregleringen. Det vi kunder fått är en taxinäring där överetablering och fiffel brett ut sig och ärliga småföretagare går i konkurs samtidigt som vi och vi kunder blir blåsta. Grattis Uffe Adelsohn, före detta moderatchef i Stockholm och pappa till avregleringen.
600 kronor till Tofta
Konkurrensen betyder inte att den billigaste chauffören får mest körningar, utan istället att oseriösa åkare tar så mycket de kan, från Visby 600 kronor till Tofta eller 250 kronor från flyget är inte ovanligt. Samma resa med Taxi Gute eller Taxi Gotland går på under halva den pengen. Sommartaxibilarna vet ju inte när de får nästa körning på grund av överetableringen, och de kan strunta i att det kommer surt efter, för de åker hem när det inte är kul längre.
Sommartaxibilarna säger att de behövs. Morsning säger jag. Kolla köerna av taxibilar vid flyget. Kolla köerna av taxibilar en vanlig krogväll. Sommartaxibilarna behövs 4 - 5 helger utanför Ali´s Mellan 01.30 och 03.30. Men när jag mot bättre vetande tog en sommartaxibil för att komma ut till Själsö från Ali´s klockan 03.10 bara för att jag var ölig och lat och inte tillräckligt principfast, så visste chauffören inte var det låg. När jag berättade ville han inte köra så långt från Visby, för det var dimma. Konkurrensen hjälpte mig inte då heller.
Jag säger inte med detta att jag tycker att vi ska förbjuda sommartaxibilar att agera på ön. Jag anser däremot att de ska ha samma priser, sluta blåsa folk och lära sig hitta innan dom sätter igång att ta emot kunder. Annars kan de åka hem med vändande båt. Om de hittar ner till hamnen förstås.