Spännande färjeflyg
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Genom att köra en långsamtgående färja under vinterhalvåret på Oskarshamn minskas koldioxidutsläppen enormt. Från 300 kilo koldioxid per person med stora snabbfärjan till 33 kilo koldioxid per person med flyg. För passagerarna blir det marginellt dyrare och godstrafiken får det lika bra eller bättre än nu.
Jag tycker det är ett jättebra initiativ att utreda ett färjeflyg för att skapa stora miljövinster och förbättra resemöjligheterna söderut. Med flyg och tåg kan vi ta oss mycket snabbare än med båt och bil. Och det blir inte dyrare för oss. Meningen är att det ska vara ett fast pris på 350 kronor per enkeltur med flyget för gotlänningar. Och 610 kronor för fastlänningar.
Allt hänger på att Rikstrafiken handlar upp färjeflyget och använde de cirka 50 miljoner kronor, som man sparar på den långsamtgående färjan, till färjeflyget under vinterhalvåret. Och det är väl där knäckfrågan ligger. Frågan är om förslaget kommer för sent, när det just nu pågår upphandling av färjetrafiken. Och vad säger gotlänningarna om att ta flyget istället för en stor snabbfärja, som förstör miljön genom enorma koldioxidutsläpp.
Tvivelsutan skulle ett färjeflyg på vinterhalvåret under de villkor som skissas innebära en spännande utveckling av de gotländska transporterna. Vi skulle få lättare att oftare och enklare ta oss till Malmö och Göteborg och andra ställen söderut. Godset påverkas inte och miljön blir avsevärt bättre. Just detta att det har så positiv påverkan på miljön och klimatfrågan och att det sannolikt inte krävs några nya statliga pengar, kan göra det fullt möjligt politiskt. För ytterst är det naturligtvis en politisk fråga. Och hur alla inblandade på Gotland tycker om ett färjeflyg. En spännande fortsättning följer.