Statliga båtar och lågpris?

Politik2006-03-17 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är en spännande debatt som tagit fart genom Nils Nordenbrinks inlägg och Gotlandsbolagets svar, som ledde till avslöjandet av Gotlandbåten AB. Detta avslöjande från Gotlandsbolaget var nog tänkt att misskreditera Nils Nordenbrink.
Tvärtom har det stärkt vederhäftigheten i hans och andras debatt om vilka vägar som är möjliga för att vi ska få en ännu bättre och framför allt långsiktigt trygg och bra färjetrafik.
Det är inget konstigt med Gotlandsbåten AB. Det är ju ett intressebolag, som finns på många ställen runt om i Sverige och helt jämförbart med Gotland Convention, som puffar för kongresshallens framgång. Om inte Gotlandsbolaget som kan Gotland vill eller får fortsätta sköta Gotlandstrafiken, så behövs en god kontakt med den nya operatören. Där kan Gotlandsbåten AB spela stor roll.
Därför är det förvånande att moderata chefredaktören Rolf K Nilsson i gammal GA-stil attackerar Nils Nordbrink när han kritiserar det "heliga" Gotlandsbolaget. Det Nordenbrink och framträdande företagare gör är ju mycket bra. De liksom många andra gotlänningar är ju så trötta på det kaos som uppstår vart sjätte år vid upphandlingen. Därför behövs större långsiktighet och diskussion om alternativ. Detta har Nils Nordenbrink förtjänstfullt arbetet för.
Ett av de mest intressanta alternativen är diskussionen om att staten köper båtarna och sedan i konkurrens köper en operatör, som sköter driften av båtarna. Vi har nu de bästa båtar vi någonsin haft. De båda snabbfärjorna är speciellt byggda för Gotlandstrafiken och är sällsynt lämpliga. De har överkapacitet, det finns alltid plats för alla vid alla tidpunkter, det är aldrig fullt. Och de är snabba och klarar överfarten på tre timmar och de klarar gropig sjö bättre än alla föregångare. Om staten kunde köpa dem av Gotlandsbolaget skulle de kunna användas längre och avskrivas på längre tid. Då står staten för vår landsväg, liksom i resten av riket. Och den operatör som köps in för att driva trafiken kostar betydligt mindre än i dag. För de pengar som då sparas kan biljettpriserna sänkas.
Jag hoppas att det finns politiskt intresse att seriöst nu pröva möjligheten att staten står för tonnaget och att besparingen används för att sänka biljettpriserna. Gotlandsbolaget skulle göra en jättevinst på att sälja båtarna och Gotland skulle få en långsiktig lösning, som ger trygghet med bra och snabba båtar och sänkta biljettpriser. Kan Gotland enas om att driva denna lösning och få stöd från regering och riksdag för att förverkliga detta? Det är värt att pröva möjligheten!