Stoppa likkistorna
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Och att företrädaren för Sveriges redarförening kräver ett stopp för alla flytande likkistor och skrotbåtar, som bryter mot alla regler och är en fara för Östersjöns framtid. Det innebär även en illojal konkurrens mot de rederier som följer alla miljö- och säkerhetsregler. Det vore bra om Sveriges redarförening driver kravet stenhårt och regeringen likaså, inom EU så vi kan få ett skrotbåtsförbud i Östersjön. Eller att fraktköparna ska betala de skador som skrotbåtarna åsamkar.
I Finska viken har man kommit överens om ett system med trafikövervakning av sjöfarten. Det har minskat olyckorna med 80 procent. Därför är förslaget att lägga en trafikledningscentral på Gotland utmärkt. Det skulle leda till ordning och reda på trafiken i det ömtåliga Östersjön. Det verkar som alla parter utom Sjöfartsverket är helt inne på idén med trafikledningscentral. Jag hoppas inte det blir samma revirbevakande förlamning i denna fråga, som Gotsam i början och andra verksamheter som kräver samarbete mellan olika statliga verk och myndigheter.
Tänk om regeringen kunde sätta fart på Sjöfartsverket, så att det internationellt kunde bli en överenskommelse om trafikledning för båttrafiken i hela Östersjön. Och att regeringen inom EU och på Östersjörådets möte på Gotland i augusti tar upp kravet på att stoppa alla svartlistade skräpbåtar och flytande likkistor, som riskerar Östersjöns framtid. Två konkreta förslag, som i ett slag skulle öka säkerheten i Östersjön radikalt.