Storskaligheten är inte alltid den lönsammaste varianten

Politik2005-03-03 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Idag är den allmänt vedertagna filosofin att allt skall vara stort för att vara lönsamt. Eftersom vi ständigt matas med detta budskap är det tyvärr allt färre som ställer sig frågan om stordriftshysterin alltid är den bästa och framförallt mest lönsamma.
Förr var det viktigt att ett företag kunde leva vidare, utvecklas och ge vinst. Uthålligheten var större och vissa år blev inte vinsten så stor att den räckte till aktieutdelning, men ägarna hade förståelse för konjunktursvängningarna. Numera handlar det om optimal vinst hela tiden och ansvar för personalen eller bygden som företaget verkar i är mindre viktigt.

Placerare
En del av detta beror nog på att aktieägarna ser annorlunda ut idag. Många har inte insikt i eller känsla för de branscher i vilka man satsat sina pengar, utan överlämnar ansvaret till ekonomiska placerare, som många gånger också saknar branscherfarenhet. En hel del mindre företag och anläggningar skulle säkert med ganska små investeringar och rationaliseringar kunna överleva och blomstra, men får aldrig chansen just på grund av att ägarna kräver konstant maximal vinst och tror att man alltid uppnår detta med stordriftsrationaliseringar.

Överblick
Ju större ett företag blir, desto svårare blir det för ledningen att överblicka vad som händer både i företaget och på marknaden. Man tappar lätt greppet om helheten och det blir svårare att snabbt ställa om produktionen vid förändringar i efterfrågan på olika produkter. Jag tror att det är viktigt att man börjar tänka i andra banor än bara stordriftens och detta av framförallt två skäl, nämligen miljön och jobben.
Dagens stora enheter inom tillverknings- och förädlingsindustri är globala och koncentrerade till några få platser i Sverige, Europa eller övriga världen. Resultatet blir att råvaror och färdiga produkter måste transporteras långa sträckor. Detta enorma transportbehov skapar stora miljöproblem och trots att alla är medvetna om de klimatförändringar som utsläppen av växthusgaser skapar fortsätter hela tiden de flesta företag att sträva efter större enheter med ännu större behov av transporter. Utfästelserna i Kyotoprotokollet att minska utsläppen i världen känns väldigt avlägsna!

Facit
Genom storleksrationaliseringar och stordrift försvinner också ett antal arbetstillfällen och företagen hänvisar alltid till ekonomiska vinster. Frågan är hur stor del av dessa vinster som äts upp av de ökade transportkostnaderna? Det får man aldrig veta, eftersom facit redan är nedlagt och det därför inte går att jämföra kostnaderna mellan stort och litet.
Det är dags att man inom bolags- och koncernledningar funderar en extra gång innan man fattar beslut om nedläggningar och fusioner. Skall de stolta målen om minskade utsläpp kunna uppnås kommer inte dagens stora transportbehov att vara hållbart. Därför är småskaligheten räddningen för miljön och dessutom också för många arbetstillfällen. Tänk i nya banor, det kommer en generation efter oss också!