Straffa inte bort våra elevers hjälpbehov!

Politik2007-02-19 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sven Bosarfve antyder att jag inte tror på en skola för arbetsro och kunskap. Det kan jag försäkra honom om att jag gör. Vägen dit ser dock annorlunda ut för mig.
Kunskapsnivån i dagens skolor är hög. Svensk skola rankas högt i världen. Det är jag stolt över då det påvisar att vi i Sverige lyckats med att kombinera lärande med ökat elev -inflytande.
Problemen som Bosarfve beskriver är undantag, ingen regel, i skolan idag. De beror inte på politiskt misslyckande utan på att världen har förändrats. Vi ser ständigt exempel på att nutiden ställer allt högre krav på oss som individer.
Om detta inte också skulle ta sig uttryck i skolan vore det väl snarast underligt. Om det stressar oss vuxna, varför skulle det inte påverka också barnen?
Med andra ord handlar det alltså om ohälsa i skolan om studiemiljön är dålig. Elever är inte "bråkiga" med flit. Oftast är det ett rop på någon form av hjälp. Att försöka "medicinera" bort det med ordningsbetyg finner jag cyniskt. Det blir ett sätt att straffa bort ett behov på hjälp.
Jag vill också förändra skolsituationen. Jag har inte heller för avsikt att lämna skolpersonal i sticket. Jag ser dock ingen vinst i att ge rätt att betygsätta elevers beteende. Däremot tror jag på att ge fler verktyg för att komma tillrätta med det som stöket beror på.
Till sist vill jag kommentera att den dåliga studiemiljön skulle sända ut ett budskap om att det man lär sig i skolan inte är viktigt. Det är att ifrågasätta lärarnas kompetens. Jag är övertygad om att lärare gör så gott de kan för att motivera eleverna till kunskapsinhämtning.
När detta misslyckas skall åtgärd vidtas. Dock vill jag inte ta till "påföljder". Det påminner om rättsväsendet, där en överträdelse tillrättavisas. Den skola jag tror på skall inte fungera så. Där skall stök analyseras.
Åtgärden man väljer skall syfta till att komma tillrätta med det som är svårt, inte straffa och trycka ner. I min mening är det inte flummigt. Det är mänskligt.