Stureplans sossar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På torsdagen presenterade både socialdemokraterna och moderaterna sitt valmaterial. "Men mer kommer", lovade båda partierna.
Moderaternas affischer ser - för att tala klarspråk - ut att ha producerats i Säffle 1997. Socialdemokraternas material är sexigt, stajlat och snyggt. Affischbilden på Reinfeldt är faktiskt erbarmlig. Varför kunde ingen gett mannen lite puder före fotograferingen? Sahlin däremot är elegant, välsminkad och fotograferad på ett ytterst fördelaktigt sätt.
Hur mycket moderaterna satsar på sin kampanj framgick inte av torsdagens presentation, men man får hoppas att de inte lagt lika mycket som socialdemokraterna. 70 miljoner för en glansig statsminister i storformat och budskapet "framåt tillsammans" på ljusblå bakgrund vore ett direkt rån.
Nej, där alliansens gemensamma kampanj är enkel men slagkraftig är moderaternas enkelspårig och lite banal. Om valrörelsen var en Guldäggsgala skulle socialdemokraternas Stureplansstajlade Sahlin vinna över moderaternas made in Säffle i varje kategori.
Å andra sidan bor det fler väljare i Säffle än på Stureplan. Det är inte uteslutet att halvtafflig folklighet faktiskt går hem i stugorna.
Detta till trots leder socialdemokraterna - om inte i opinionen så åtminstone i affischkampen.