Subvention av ränta för körkortslån

Politik2013-07-25 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

Ofrivillig körkortslöshet är en stor underskattad variabel i ungdomsarbetslöshetsstatistiken. Att ta körkort idag kostar i snitt 15 000 kronor vilket en stor tröskel för just arbetslösa ungdomar. Samtidig kräver många arbetsgivare att den arbetssökande har körkort, inte nödvändigtvis för att det ingår i arbetsuppgifterna att köra utan som ett bevis på egenskaper som engagemang och driv att genomföra det man tagit för sig. De egenskaper som tigare förknippades med genomförd värnplikt har idag överförts på införskaffandet av körkort. I glesare befolkade områden kan det dessutom vara en utmaning att ens ta sig till det eventuella jobbet utan bil och körkort.

Mer och mer krav har lagts på de som vill ta körkort, fler teoretiska moment som ska göras inom en kortare tidsperiod. Sedan slutet av 80-talet har andelen ungdomar mellan 18 och 24 som har körkort minskat från 77 procent till 56 procent. När arbetsgivare oftare kräver just körkort blir detta ett problem. Och det ett tydligt samband mellan de län där låg andel ungdomar har körkort och där hög andel ungdomar går sysslolösa, alltså ungdomar som varken pluggar eller jobbar. Västmanland, Skåne, Gävleborg och Södermanland är de fyra län där störst andel unga saknar någon form av sysselsättning, de är också de fyra län där minst andel unga har körkort, efter Stockholm och Uppsala, där den utbyggda kollektivtrafiken gör att behovet av att köra inte är lika stort.

Vad värre är, så är det just bland de som inte gått klart en gymnasieutbildning som i störst utsträckning inte har körkort. I snitt är det bland 20-29 åringar bara 35 procent av de som inte läst tre år på gymnasiet som har körkort och av kvinnor är det bara 25 procent, enligt statistik från SCB.

Kostnaden är den klart största orsaken till att ungdomar inte tar körkort enligt statens väg- och transportforskningsinstitut. Har man inte någon form av inkomst, studiemedel eller förvärvsinkomst, är det näst intill omöjligt att skrapa ihop de 15 000 som behövs.

2011 var det 112 000 unga som inte hade någon forma av sysselsättning. Om det var enklare och billigare för dessa unga att ta körkort skulle de bli betydligt attraktivare på arbetsmarknaden och siffran över sysselsättningslösa skulle förhoppningsvis minska.

En möjlig lösning skulle kunna vara att införa ett typ av CSN-lån för körkort, ett lån med subventionerad ränta som betalas ut med den enda säkerheten att det ökar personens chans att få ett jobb, på samma sätt som en universitetsutbildning ska göra. Ett enklare sätt är att se till att det från början inte är så dyrt att ta körkort. Utan en enda lektion, bara med de obligatoriska momenten kostar det ca 5 200 kronor. Det är alla extra kurser och diverse obligatorium som var för sig kanske är små kostnader men tillsammans blir en ansenlig summa. Och sen ska man lära sig att köra bil också.

Petra Björk