Svenskt system är i förfall
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Se där ett destillat av den ambivalenta hållning som präglat inställningen till alkoholpolitiken. Om det förr var vanligt att muttra över alkoholmonopolet är det i dag fullt möjligt att strunta i det. Totalkonsumtionen ökar genom inte minst legal privat-införsel och olaglig internethandel samt den allvarligare svarthandeln med köpare långt ner i åldrarna.
Den gamla politiken förslår inte längre och allmän rådvillhet råder om vad som ska komma i dess ställe. Rädda det som räddas kan tycks vara det inte så framgångsrika mottot som tillämpas. I praktiken betyder det i själva verket att skademinimera med siktet inställt på försäljningsvolymerna i Systembolaget. Det är en annan sak än att minimera skadorna av alkoholen.
Skadar tilliten
I våras visade en undersökning gjord av Temo att över hälften av svenskarna är positivt inställda till Systembolagets försäljningsmonopol. 35 procent är i samma undersökning negativa till det. Samtidigt ökar privatinförseln av alkohol över gränserna kraftigt. Det handlar inte bara om dem som lastar bilen full med flaskor och burkar utan även om internethandel. Häromdagen berättade en lagerchef i TV att alla sorters människor hämtar kluckande varor på lagret som de beställt från utlandet. Det handlar inte bara om pengarna som går att tjäna utan även om att det har blivit "en grej" för många att handla vid sidan om Systembolaget.
I det läget har nu de omfattande åtalen mot butikschefer i Systembolaget och leverantörer påbörjats. Det är inte långsökt att gissa att all ljusskygg verksamhet som nu genomlyses kommer att ytterligare skada tilliten till försäljningsmonopolet samtidigt som det pressas allt hårdare från ändrade köpvanor understödda av EU. Kommissionen drar nu Sverige inför EG-domstolen för att privatpersoner inte får köpa alkohol över nätet. Om det är tillåtet att föra in plattor med öl med egen bil, varför är det då inte tillåtet att anlita ett transportföretag för att göra det? Så lyder tvistefrågan.
Mot den här bakgrunden krymper frågan om att sänka eller inte sänka alkoholskatterna för Systembolagets skull. Den alkoholrelaterade verkligheten har genomgått en markant förändring på ett drygt årtionde. Frågan måste då vara hur skadeverkningarna av den ökade konsumtionen och tillgängligheten kan hanteras genom information och förebyggande arbete. Systembolaget riskerar annars att bli Symbolbolaget, det bevarade flaggskeppet för en politik som inte längre fungerar.