Sviker skolan?
Skolan sviker sitt demokratiska uppdrag om de stänger ute de demokratiska partierna i rädslan för nazisterna. Öppna debatter är bäst.
Foto: Söderlund Tommy
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag tycker det blir svårt för gymnasieskolorna, att utifrån detta starka demokratiska uppdrag neka de politiska ungdomsförbunden att komma in på skolan och där diskutera sina värderingar och olika syn på samhället. Eftersom skolans uppdrag är så tydligt vad gäller de demokratiska värderingarna och att ingen får diskrimineras på grund av sin uppfattning, ska skolan aktivt och tydligt i sina vardag tydliggöra att nazism och främlingsfientlighet inte hör hemma i vårt svenska demokratiska samhälle. Alltså tycker jag inte att skolan kan utestänga politiska företrädare bara för att debattskickliga nazister och rasister också kan komma in på skolan.
Jag inser dilemmat att skolan kan få problem om de släpper in nazister också och inte bara de demokratiska partiernas företrädare. Men idén att stänga ute de demokratiska partierna bara för att då också kunna stänga ute nazistanhängare blir fel väg att gå. "Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de framförs.", står det ju. Det står inte att skolan ska vara stängd för skilda uppfattningar. Vill skolan inte anta sitt demokratiska uppdrag, så stänger man skolan för olika politiska yttringar i rädslan för att nazister ska komma in och bråka.
Jag tror de unga politikerna från de demokratiska partierna klarar att bemöta nazisterna. Men då måste de få komma in på skolorna. Blir det våldsamheter, så finns polisen att kalla på. Skolan måste stå i första ledet och försvara de demokratiska värdena. Och skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de framförs. Annars sviker skolan sitt demokratiska uppdrag.