Så kom den då, Juholt-veckan, där utgången var stort objekt i de flesta spelbolag. Håkan Juholt har fått fullt förtroende (efter sex timmars debatt!) av partistyrelsens VU. Han får det nog av partistyrelsen. Han får det nog av riksdagsgruppen.
Men vi har en instans kvar att pröva förtroendet hos, det är väljarkåren. Det är de cirka två miljoner "vanliga människor" vilkas förtroende det gäller att återfå! Han säger att han ska "åka land och rike ikring" för att be om förlåtelse!
Ett land av egoister
Han har tre år på sig. Hinner han, orkar han, och når han alla? De som han verkligen behöver möta? Men, tänk om det här är vanligt förekommande hos våra parlamentariker och Juholts försyndelse har råkat bli upptäckt?
Juholt-debatten har också gett allt fler insyn i hur breda klyftorna är, och har blivit, i det samhälle som vi i vår ungdom menade skulle komma att ge mindre klyftor!
Jag såg häromdagen något som någon hade skrivit, det löd så här: Socialdemokratin har under ett par generationer lyckats bygga upp ett välfärdssamhälle, som nu är på väg avskaffa Socialdemokratin! Ja tyvärr är det så. De senaste valresultaten visar att vi blivit ett land av egoister. Håkan Juholt har mer än sina egna trösklar att passera!
Vad som hänt är ett misstag säger han, egoismen är honom totalt främmande! Men för alltfler är det ju den egna plånboken och inte vilket parti som det handlar om, speciellt när då främsta företrädarna för det vi trodde på, visar sig ha glömt de grundläggande buden!
Om vi hade "tackat av" Juholt, vad hade varit att göra sedan? Var hade vi hittat en Tage Erlander, en Olof Palme, en Ingvar Carlsson?
Vägpriser över vattnet
Så en annan, sedan snart tre generationer diskuterad fråga: Gotlandstrafiken! Hur många utredningar har gjorts om den, vad har hänt? Jo, redarkapitalet har med hjälp av slavlönearbetare i historiens mesta kommuniststat löst det trafiktekniska på ett hyfsat sätt.
När det gäller resekostnaderna väntar vi fortfarande på samhällets fulla insats! Som egentligen är ganska enkel: Gotlandstrafiken in i budgeten för landets hela landsvägsnät. Ge oss sedan de "Vägpriser över vattnet", som nu är ett tredje generationens krav från, i den här frågan helt eniga gotlänningar!
Intressant att Håkan Ericsson nu kunnat presentera färje- respektive bilkostnaden i en godstransport till eller från Gotland.
Gotlandstilläggets roll
Och så Gotlandstillägget, som jag ofta påtalade under min aktiva tid. Tillägget som skulle betala de merkostnader som uppstod genom att de fordon som gick på Gotland, på grund av den långsamma sjööverfarten inte kunde nyttjas rationellt!
Tillägget som sattes på varenda faktura, även om det gällde ett paket mellan Haparanda och Gällivare!
Inte underligt om fakturabetalaren där undrade vad i herrans namn han skulle bidra med pengar till den där rauken där nere i södra Östersjön! Förekommer den här fakturanoteringen fortfarande?
Till slut så ett konstaterande, och ett par frågor: Fotbollslandslaget lyckades i en heroisk match göra det som många ansåg vara omöjligt. Kan FC Gute kvala sig kvar i tvåan, och ska Gislestam lyckas få undan Harlevi?