Tandlös show av rederiet

Politik2006-02-13 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är en bra tradition att Destination Gotland har Öppet forum för gotlänningarna varje år. Det ger en chans för gotlänningarna att ordentligt påverka trafikens utformning och rederiet har varit lyhörda och genomfört allt som önskats och klarats av inom avtalets och lönsamhetens ramar.
Tommy Wahlgren sköter det hela fint, men det blir på något sätt tandlöst. Jag tänkte flera gånger hur mycket tuffare det skulle ha blivit, om exempelvis de tre chefredaktörerna fått sköta utfrågningen av rederiet företrädare.
Då kunde frågor ställts som hur den katalytiska avgasreningen faktiskt fungerar på de nya båtarna, hur mycket olja rederiet gör av med och får betalt för. Och hur det står till med säkerheten med de uppblåsbara räddningsflottarna och den minimala besättningen, som får springa mellan toalettrengöring och matservering. I nuvarande form blir det rätt tillrättalagt. Men å andra sidan är det ju rederiets show.
Kanske årets tama tillställning också beror på att vi ju faktiskt har en riktigt bra färjetrafik numera. Det är inte så mycket att klaga på utom rederiets girighet. Det var väl det som också kom fram i vd Sten-Crister Forsbergs kommentar om höstens eniga aktion från gotlänningarna för att mota chockhöjningen av priserna. Forberg gjorde den helt korrekta analysen att gotlänningarna slogs för Gotlandstrafiken, inte för rederiet.
Tvärtom har väl höstens hot om chockprishöjning bidragit till att rederiets rykte och anseende försämrats genom dess ovilja att lindra effekterna av oljeprishöjningen. Å andra sidan följer de bara avtalet med staten och alla bolags uppgift att ro hem största möjliga vinst.
Det gavs en del bra besked från Forberg och andra om Destination Gotland inställning i viktiga frågor inför framtiden. Bland annat att gotlänningarna ska ha samma låga pris året runt, om Destination Gotland fortsätter som operatör. Och att det italienska nybygget sätts in i sommar och ersätter "lillsnabben". Och de tänker fortsätta lyssna på gotlänningarnas önskemål på öppet forum. Det är bra, då det nuvarande rederiet sannolikt kommer att ligga bra till att få fortsätta. Men det är en annan historia.