Teknikutveckling är bra, tekniken kan underlätta vår vardag och hjälpa oss att övervinna diverse svårigheter.
I sin jakt på besparingar och vinster skyller företag på tekniken när de tar betalt för tjänster som inte görs över internet.
Bankerna tar betalt för att vi ska ta ut sedlar ut bankomaterna och butikerna lockar oss med extraerbjudanden för att vi ska scanna och betala för våra varor själva.
Alla moment där personal kan sparas in och där vi som kunder kan göra så mycket av jobbet som möjligt själva, utan att företaget behöver bistå med personal eller hjälp, uppmuntras.
Skapar klyftor
Tekniken skapar nya klyftor, framförallt mellan generationer. Den som inte är uppväxt med internet och mobiltelefon har naturligtvis en större tröskel för att använda tekniken.
När pengarna flyttas virtuellt är det abstrakt och svårt att förstå vad som händer, det är inte konstigt att det finns en rädsla för det och att tryggheten finns i det gamla. Vi kan inte tvinga på människor en teknik som de inte är intresserade av att använda och lära sig. När alternativen till den nya tekniken tas bort skapar det inlåsningseffekter och onödiga beroenden.
Punkt.se, Stiftelsen för internetinfrastruktur, anger att 1,3 miljoner äldre (över 50 år) inte använder Internet. Det är alltså en väldigt stor del av Sveriges befolkning som inte kan ta del av det tjänsteutbud som finns på Internet. Företag och organisationer kan därför inte endast hänvisa till Internet, utan att diskriminera och utestänga.
Inga kontanter
En undersökning som Göteborgsposten gjort visar att det är väldigt olika hur bankerna hanterar kassa och pengar. Till exempel har Swedbank kontanthantering på två tredjedelar av sina kontor, Nordea på vartannat kontor, SEB bara på 65 av 165 bankkontor, medan Handelsbanken har kontanthantering vid alla sina kontor. Däremot tar alla rejält betalt för att betala en räkning över disk, mellan 35-75 kronor per räkning.
Kunden förväntas göra jobbet, istället för att banken ska vara ett serviceinstitut som hjälper oss att få livet att fungera.
Använda vår konsumentmakt
Det är dags att vi vågar använda vår konsumentmakt även mot banker och dagligvarubutiker. Får vi inte den hjälp och den service vi förväntar oss så kan vi byta till något som vi tror bättre motsvarar våra förväntningar.
Om det nu finns några alternativ vill säga. Förra året skulle jag växla till utländsk valuta, när jag protesterade mot växlingsavgiften fick jag vet att det inte går att växla utan avgift på Gotland. Det var bara att betala.
Teknik är bra, men den måste tjäna oss. Inte användas emot oss.