Senast till midsommar ska Coop Forum mittemot Maxi öppna. Drygt 7 000 kvadratmeter ny stormarknad ska då stå klar. Coop Forums satsning ligger helt i linje med den trend beträffande våra handelsvanor som tycks kunna skönjas: staden är inte längre centrum för handel. Vi handlar på stormarknader, i affärscentrum och på nätet. Överallt men inte i samma utsträckning i ”stan” längre.
Enligt Svensk Handels undersökning om våra e-handelsvanor år 2011 uppgick summan för svenskarnas e-handel utanför landets gränser till 1,5 miljarder kronor. I förhållande till den totala handeln över nätet utgjorde det 5,3 procent och var en ökning med 20 procent från 2010. E-handeln har blivit en verklig konkurrent till butiksbesöken, givetvis måste detta märkas.
Visby innerstad drabbas av våra förändrade handelsvanor precis som andra städer. Allt mer handel och verksamhet flyttar ut från innerstaden och lokaliseras till andra områden. Handelsområden i ytterområden börjar bli ett lika välkänt kännetecken för svenska småstäder som den obligatoriska Konsumladan från 1960-talet. Detta ställer nya och andra krav på stadsplaneringen och utvecklingen av städerna.
Som om inte flyende handel och verksamhet utmanar Visbys stadsplanerare nog så tillkommer utmaningen med att få en stad som omfattas av världskulturarvets skydd att inom ramarna för historiens vingslag utvecklas och anpassas till ett modernt liv. Det är lite mer utmaning än för andra svenska småstäder. Desto större är bedriften när det lyckas. Det absolut mest unika med Visby innerstad är att den under alla tider, så här långt, har varit en levande stad. En stad som man kan handla, bo, arbeta och gå i skola i. Utan att behöva passera ut genom ringmuren. Så är det inte riktigt längre i samma utsträckning och det är synd.
Om innerstaden tillåts att utarmas på all verksamhet utöver boende och om handeln fortsätter att etablera sig allt mer utanför murarna så kommer innerstaden förlora det stora mervärde man har haft i och med en levande stadskärna. Stadsplanerna för Visby borde ta sig en allvarlig fundera på hur framtidens ändrade vanor ska mötas. För nog borde Visby innerstad kunna användas till mer än att sova i och betittas av turister?
Coop Forums satsning på Gotland är oerhört positiv. Gotlänningarna får ett större utbud, konkurrenskraften stärks och 70-140 nya arbetstillfällen (beroende på säsong) tillkommer. En sådan satsning kan bara applåderas. Och givetvis handlar det inte om att Coop Forum istället för nu vald etableringsplats borde placerat sig innanför ringmuren. En sådan placering hade varit olämplig och omöjlig av så många anledningar.
Däremot markerar Coop Forums nya satsning att syftet för stadskärnorna på allvar håller på att förändras och stadsplaneringen måste hänga med. En levande stad är en bra stad – frågan är bara hur framtidens stadskärnor – inklusive Visbys kommer att se ut? Vilka funktioner ska finnas där? Vad kommer locka folk till staden? För nog duger våra stadskärnor till mycket mer än att sova i?