Diskussionen om tilläggsplats för Gotlandsbåten AB har kommit att likna ett Svarte Petterspel där ingen vill bli sittande med skulden om det inte blir någon sommartrafik 2014.
Destination Gotland har inget att tjäna på att vara bussiga när de sitter på ett avtal som skrevs innan regeringen öppnade för konkurrerande trafik. Ja, möjligen lite good will då. Det försöker de vinna ändå på att skicka ut konstiga pressmeddelanden om att de gärna hjälper till.
Det känns betryggande att regionstyrelsen inte nappade på den krok som DG slängde ut till sittande möte om att dela på kostnaderna för att anpassa färjeläge fyra till Gotlandsbåten. Förutom att kostnaden är okänd skulle det orsaka rejäla logistikproblem.
Gotlandsbåten AB har goda ambitioner. Man måste ändå konstatera att det är väldigt sent att komma med önskemål om kajplats mindre än åtta månader före beräknad start. Att bolaget haft kontakter med regionen under tiden de letat fartyg hjälper inte mycket. För att veta om färjelägena passar måste man känna till storlek, djupgående och hur fartyget lastas. Hittills har alla nya fartyg i Gotlandstrafiken medfört större eller mindre ombyggnader i Visby hamn.
Den tredje parten i det här, Trafikverket, meddelar att kan vi bara bli överens på ön har de inga invändningar. På den här punkten finns det ingen anledning att rikta kritik mot staten. Det är bättre att de lägger sitt krut på vår reguljära åretrunttrafik.
Regionen slutligen har lagt åtskilliga timmar på frågan och styrelsen har i full enighet beslutat att låta Gotlandsbåten använda läge sju och att arbeta för en lösning där Destination Gotlands goda vilja prövas och även läge fem och sex kan användas. Detta är det upp till Gotlandsbåten AB att anta eller förkasta.