Trafik österut och lägre hastighet

Politik2009-11-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I förra stolpskottet gnällde jag lite över när jag fick bakslag på partiårsmötet för min motion om färjetrafiken, då jag ville att Vägverket borde bli huvudman? Jag frågade då var den gotländska socialdemokratin står i den frågan idag.
Jag fick svar snabbare än jag nånsin hade trott. Redan i lördags, i chefredaktörens rapport från partikongressen. Där han under rubriken "Staten måste ta sitt ansvar för färjetrafiken", refererade kongressombudet Björn Janssons framträdande.
Björn krävde att "socialdemokraternas politiska riktlinjer skall innehålla en tydlig skrivning om att det är staten som har huvudansvaret för infrastrukturen, och därmed även Gotlandstrafiken". Våra färjelinjer är vår landsväg, så det måste vara ett statligt ansvar, menade Björn Jansson.

Stärkt förtroende för Björn
Ja, det är ju ungefär precis vad jag tjatat om i trettio år det, även om jag konkretiserat det hela genom att mena att det är Vägverket som ska vara huvudmannen. Björn Jansson menade vidare att det statliga ansvaret bör innebära både ett ekonomiskt ansvar och långsiktiga spelregler! Det var bra att detta blev sagt, och tydligen med skärpa!
Många menar att den här partikongressen stärkte förtroendet för Mona Sahlin. Här en till som fick sitt förtroende stärkt: Björn Jansson från Gotland! Nu gäller det bara att se till att Björns krav realiseras också! Om jag skulle ta och trafik-skryta lite.
Redan 1987 motionerade jag till kommunfullmäktige: "Att ta de kontakter som är nödvändiga för att utröna om en "mellanriksväg" kan etableras, ansluten till väg E66 med Oskarshamnsfärjan till Visby, därefter tvärs Gotland till Slite och så bilfärja till baltisk hamn i Sovjet, vidare till Leningrad".

Christer får övertyga
Motionen blev faktiskt väl mottagen, bifallen först i kommunstyrelsen, sen även i fullmäktige! Utan någon invändning! Sen tycker nog de flesta att det inte hänt så mycket under de tjugotvå åren sen dess.
Men jag är rätt övertygad om att Vägverket hade den här motionen i tankarna när dom byggde den nya förbifarten vid Österby för några år sedan! Och nu är det kanske dags! När det sen gäller realiseringen av Björn Janssons krav på kongressen, så litar vi på att Christer Engelhardt fortsätter att övertyga beslutsfattarna. Vi vet inte om han får hjälp från sin gotlandskollega. Denne har nog med att försöka få till vinförsäljning på gårdarna! Snart får vi kanske se en motion att hembränning ska legaliseras?
De nya hastighetsgränserna på våra vägar diskuteras ganska häftigt. Cirka 1 600 mil landsvägar skall få sänkta hastigheter. Hörde häromdagen en tosing, som hade bakgrunden till detta klar för sig: Det är Reinfeldt och Borg, som efter att ha sänkt skatten med så där 80 miljarder kronor, har upptäckt att det finns en del samhällsutgifter kvar.

Böter istället för skatt
De måste ju låna till skattesänkningarna. Men så kom de på att beordra Vägverket att sänka tillåtna hastigheten på vägarna, så får vi fler överträdelser, med kraftiga böter. Då behöver vi låna lite mindre till skattesänkningarna! Trafikböter/avgifter istället för skatt? Parkeringsavgifter i Visby? Något släktskap?
Läste ni Björn Larssons, centerbasen på Gotland, senaste krönika? Björn, ståendes på centerns, inte vänsterflygel (det har dom väl ingen) men väl på deras humanitära kant.
Han skrev så här:"För min och hela centerns del, kommer vi aldrig att göra oss beroende av sverigedemokraterna! Det gäller även Gotlands kommun. Då gäller det att hitta andra lösningar. Själv vet jag hur man bör göra!"
Han skriver inte mer, men jag känner Björn och tror jag vet vad han menar. Men säg det själv Björn. Eller är det lite känsligt i centerpartiet?