Trafiken ska inte läggas ner
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Frågan är om det är en prioriterad fråga när kommunens pengar tryter?
Oppositionen vill nu med alla till buds stående medel behålla gratis bussåkande för ungdomar i Visby.
Ivrigt påhejade av sina ungdomsförbund. Eller möjligen tvärtom.
Alla med spretiga och i vissa fall rent osakliga argument.
Retoriken går ut på att det blir omöjligt för barn och unga att åka kollektivt om Bussiga kortet dras in i Visby.
Den som hörde debatten i fullmäktige i går kunde lätt få uppfattningen att bussarna kommer att sluta gå i samma stund som Bussiga kortet dras in i stadstrafiken.
Men bussarna kommer att fortsätta att gå och är man ungdom kostar det 7 kronor att åka, köper man klippkort 4.70.
Argumentet att föräldrar inte kommer att ha råd att låta sina barn åka buss och istället tvingas köra dem med bil är så uddlöst att det inte ens borde läggas fram en enda gång. Ändå hördes det gång på gång yttras från talarstolen av oppositionens representanter.
Oavsett hur långt man kör eller hur bensinsnål bil man har så kommer man knappast under 5 kronor per körning.
Enligt utredningar av tekniska nämnden har reformen med Bussiga kortet i stadstrafiken kostat 700 000 kronor. Den stora kostnaden kommer sig av att man inte har kunnat planera när förstärkningsbussar ska sättas in. Det har inte funnits någon logik i toppar och dalar utan extrabussar har fått sättas in med kort varsel och till stora kostnader.
Vi vet i och för sig redan att i oppositionens politik finns bara utgifter, inga intäkter eller finansieringsplaner. I går stod det än en gång klart med all önskvärd tydlighet.
Det är mycket som ska finansieras med än så länge okänt stora skattehöjningar.
Tommy Gardell lovade att vänsteralliansen skulle återinföra kortet i fall man vinner valet i höst. Fortfarande utan någon förklaring till var man ska ta pengarna.
Däremot finns det klart fog för en översyn av stadstrafiken och hur bussarna går. Det är inte rimligt att det tar nära en timme att åka från lasarettet till Gråbo för att bussen ska snirkla sig runt över hela stan.
Där var majoritet och opposition överens. Skillnaden är att med majoritetens politik finns det en finansieringsplan för en sådan översyn och utbyggnad av trafiken.