Trängselskatt blev succé

Politik2006-05-22 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tänk vilken strid det varit om trängselskatten i Stockholm. De borgerliga och framför allt moderaterna drev länge en mycket hätsk kampanj mot försöket att med trängselskatt minska bilköerna i Stockholm.
Huvudstaden led av trafikinfarkt särskilt vid rusningstiderna. Genom skatten får de som åker in i staden betala och det har minskat trafiken. För dessutom har kollektivtrafiken byggts ut rejält.
Efter försökets start i januari har biltrafiken minskat med drygt 20 procent och antalet resande med kollektivtrafiken har ökat med 65 000 passagerare jämfört med samma tid förra året. Och i olika mätningar blir stockholmarna mer och mer positiva till Stockholmsförsöket med trängselskatt och utbyggd kollektivtrafik.
Den senaste Sifo-mätningen visade att det nu finns en majoritet, som säger ja till Stockholmsförsöket. 62 procent tycker det är bra att det kostar att åka in till staden. Och att effekterna av försöket är bra. Detta har splittrat de politiska partierna. Ja, inte socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet som genomfört försöket. Men de borgerliga som var så starkt emot innan har nu svängt. Åtminstone deras medlemmar. Det gör att de borgerligas snabba nej-sägande för att vinna röster på ett missnöje har blivit totalt misslyckat. Deras simpla populism kan kosta dem segern i valet i Stockholm och i riket i höst.
För vad har de borgerliga för alternativ till trängselskatt och utbyggd kollektivtrafik. Bygga fler motorvägsleder tar åtskilliga år. Det borgerliga alternativet är alltså att återgå till de tidigare enorma köerna varje morgon och varje kväll. Och ett trafikkaos utan like under dagarna. En röst på Lars Thomsson (c) eller Lena Celion (m) kan alltså vara en röst på trafikkaos i Stockholm, vilket också drabbar gotlänningarna.
Stockholmsförsöket har gjort att nyttotrafiken kommer fram i innerstaden under dagtid på ett helt annat sätt än tidigare. Och alla de låglönegrupper och kvinnor som var och är hänvisade till pendeltåg, tunnelbana och bussar har tjänat på storsatsningen på kollektivtrafiken. Denna satsning fortsätter av den s-ledda majoriteten i Stockholm, genom ett byte av taxesystemet som gör det billigare att åka kollektivt. Och när ny upphandling blir färdig för pendeltågen, så kan det bli bättre och nyare vagnar istället för de rishögar som den nuvarande operatörer kör slut på.
Försöket i Stockholm med trängselskatt och utbyggd kollektivtrafik har blivit en succé. Trafiken har minskat med 20 procent och framkomligheten ökat. Det har varit en effektiv metod att råda bot på Stockholms trafikinfarkt. Det ska bli spännande och se vad som kommer att hända när försöket avbryts den sista juli i år. Då kommer trafikköernas kaos tillbaka. Eller blir det folkstorm för att fortsätta det framgångsrika Stockholmsförsöket?