Trygga barn lär för livet!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Folkpartiet vill se mer katederundervisning och skild undervisning för pojkar och flickor. En talesman för folkpartiet uttrycker önskan om mer auktoritet åt lärarna. Hur barockt får det bli?
Gammal katederundervisning
Jag började skolan under senare delen av 1980-talet och då var den gamla, auktoritära skolan tack och lov på väg bort, men jag minns ändå den skräck jag ibland kände för min fröken i lågstadiet. Hon var den som bestämde över rätt och fel, himmel eller helvete, mellan kl. 8-14 varje vardag.
Framme vid katedern dikterade hon dagens diktamen och fällde sina domar över dem som inte presterade på det vis hon fann önskvärt. Mellan bänk och kateder var det rent mentalt ett avstånd större än Östersjön.
Idag har jag förmånen att vara ersättare i barn- och utbildningsnämnden, ett givande uppdrag. Det är med glädje jag under socialdemokratiska partigruppens skolbesök ser hur skolan förändrats sedan jag gick på lågstadiet.
Jag är inte för den sakens skull skadad eller traumatiserad av min skoltid - jag tyckte om skolan, men kan konstatera att den skola barn idag får gå i, är annorlunda. På ett mycket positivt vis.
I dagens sunda skolor cirkulerar lärarna i klassrummet, hjälper barnen att på olika vis ta till sig kunskap.
Dagens lärare förstår att barn föds med olika förutsättningar och gör sitt bästa för att förstå dessa och verka med dem i åtanke. Dagens lärare sitter inte bara vid sina katedrar och fäller domar över det som barnen producerat eller inte producerat.
Inte flick- och pojkklasser
Jag är fullt och fast övertygad om att barn lär sig mest om de känner sig trygga, inte under skräck för auktoritet! Dagens skolor bedriver fina processer, där elever och personal samverkar för att uppnå kunskap och trygghet. Den typen av skola vill jag behålla!
Och, inte att förglömma: åtskilda grupper av flickor och pojkar - i mitt tycke katastrofalt! Vårt samhälle är inte jämställt idag. Skulle vi åter segregera undervisningen med kön som rättesnöre kommer alla de steg som ändå tagits i jämställdhetens namn att ha varit förgäves!
Genom skilda klasser av flickor och pojkar skulle stereotypa flickor respektive pojkar fostras och fortsatt jämställdhetsarbete skulle inte kunna bedrivas eftersom grupperna skulle vara okända för varandra.
Okunskap föder som bekant rädsla och hur skulle det då gå med jämställdheten? Inte framåt i alla fall!
Manschauvinismen frodas fortfarande på många ställen runt om i vårt samhälle och den skulle bara gynnas av homogena grupper redan från barnsben.
Folkpartiets skräckskola
Så nej folkpartiet, era tankar om utbildningsväsendet får underkänt av mig.
De problem som faktiskt föreligger i skolan idag, till exempel med försämrade kunskapsnivåer, kureras varken med segregerade grupper eller mer auktoritära lärare.
Barn som skall lära för livet behöver mångfald, vilket ges bland annat genom blandade barngrupper (både flickor och pojkar), och - det kan inte sägas för många gånger, TRYGGHET!
Trygga barn tar till sig kunskap för resten av livet, rädda barn långt från katedern presterar bara för stunden, för att slippa hamna i onåd!
I den mån det bara är möjligt kommer jag att verka för att behålla den svenska skola som byggts upp och göra den ännu tryggare. Folkpartiets skräckskola får inte bli verklighet!