Tryggare arbetsmiljö på vägen

Politik2011-07-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Undersökningar som mäter upplevda hot snarare än faktiska dito bör alltid tas med en nypa salt. "Känner du dig otrygg" är en fråga om individens upplevelse, inte om den faktiska hotbilden. Ändå finns det goda skäl att ta fackförbundet SEKO:s medlemsenkät på allvar. 1000 vägarbetare har fått svara på frågor om sina upplevelser av den dagliga arbetsmiljön.

72 procent av vägarbetarna oroar sig för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. Och, det bör tilläggas, mellan 2003 och 2009 inträffade mer än 1700 olyckor vid svenska vägarbeten. Totalt förekom 31 stycken dödsfall.

Facket har flera förslag på åtgärder. Bland annat vill man utöka hastighetsövervakningen vid vägarbeten. Det är vettigt, men inte tillräckligt. Därför är SEKO-förslaget om fördubblade böter vid fortkörning förbi vägarbeten både klokt och välkommet. Dessutom praktiseras det redan på andra håll. I USA meddelas på stora tydliga skyltar vid vägarbeten att fortkörning medför dubbla böter. Det medför sannolikt också den positiva bieffekten att bilister blir mer medvetna om vad deras hastighetsöverträdelse innebär för vägarbetarnas liv och hälsa. Din ojämna asfalt och avspärrning är andra människors arbetsplats.

Som ett led i kampanjen har SEKO gjort en enkätundersökning också bland riksdagens ledamöter. 62 procent, en tydlig majoritet, säger sig stödja kravet på fördubblade böter vid vägarbeten. 83 procent stödjer kravet på utökad hastighetsövervakning.

Den illasinnade kan naturligtvis ställa sig frågan vilka ledamöter som ser problemet, och därför vill utöka övervakningen, men inte ser poängen i dubblerade bötesbelopp. Men låt oss inte fastna i sådana petitesser. Det är ju förträffligt att det finns en majoritet i riksdagen! Om de bara förvandlar vilja till motion kan vi få beslut om både förändrade bötesbelopp och utökad hastighetsbevakning redan i höst. Förändringarna borde då kunna genomföras redan under nästa år. Det bör dock betonas att SEKO inte lyckats få svar från alla riksdagsledamöter, utan bara 262 stycken.

Bland vänsterpartisterna vill hela 100 procent se dubblerade böter vid vägarbeten, vilket motsvaras av 86 procent i Miljöpartiet men bara 38 respektive 40 procent i Moderaterna och Folkpartiet.

En moderat är försiktigt positiv, men undrar om det är juridiskt möjligt att avgränsa vad ett vägarbete är för något. I USA har man löst den frågan mycket enkelt: en skylt där vägarbetssträckan påbörjas, och en när den avslutas.

En folkpartist är emot förslaget, med argumentet att det då blir de som har råd att betala som kan köra fort. Med det argumentet får man förmoda att folkpartisten ifråga generellt är emot bötesstraff.

De många märkliga invändningarna till trots borde SEKO:s medlemmar redan nu kunna påbörja firandet. Det tycks finnas en tydlig riksdagsmajoritet för tryggare arbetsmiljö på vägarna.