Tvingar istället för att motivera

Politik2006-07-08 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Folkpartiet visade under sin dag igår att de inte har en aning om hur världen fungerar. Folkpartiet tog upp en mycket angelägen fråga, nämligen skolan. Det kan man möjligtvis berömma de för. Men knappast för det förakt som de lät två svenska professorer spy över dagens ungdomar.
Ebba Witt-Brattström stod och raljerade över hur svårt studenterna hade att stava och hur dåligt det stod till med deras ordförståelse. Hugo Lagercrantz lade förslag om en totalt uppdelad skola och uttryckte att de som var stökiga i skolan skulle man utbilda till säkerhetsvakter. Hur kan Lagercrantz veta att en ung flicka eller pojke passar till ett visst yrke?
Jag skulle aldrig drömma om att säga att elever som har en viss egenskap passar till det ena eller det andra. Det är varken upp till mig eller någon annan att begränsa människors yrkesval, drömmar eller framtid.
Hela tiden poängterade Lagercrantz biologins påverkan och specialklasser för duktiga elever skulle vara lösningen på skolans problem. All annan forskning säger att en sammanhållen skola där eleverna möts fungerar bättre och att prata om biologiska faktorer som orsak till studieresultat känns inte särskilt modernt.
Folkpartiet säger sig vilja ha en pluggskola. Det vill jag också ha. Jag vill ha en skola där eleverna vill lära sig, studerar flitigt och tänker kritiskt. Den skolpolitik som folkpartiet vill bedriva handlar inte om att ge förutsättningar för en sådan skola, de vill istället tvinga elever, de vill sortera ut vilka som är mogna att börja skolan och de vill detaljstyra lärarnas arbete.
Folkpartiets skolpolitik är helt galen. Betyg i ordning, påtvingade läxor, avskaffandet av specialpedagoger och sommarkurser för barn som inte klarar målen, skolk ska in i betyget och betyg i tidiga åldrar är bara några vanvettiga förslag.
Det folkpartiet helt missar är att man måste motivera och stärka eleverna. Våra barn och ungdomar behöver få faktakunskaper med sig från skolan, men de behöver också kunna se samband, vara redo att påverka samhället och vara starka individer som vågar förverkliga sig själva.
Folkpartiets skolpolitik leder inte till bättre måluppfyllelse utan snarare till en djup klyfta. De som inte fungerar i folkpartiets skola, de ska tvingas att plugga mer. Det kommer knappast att hjälpa den unga människa som mår dåligt, som är skoltrött eller som har koncentrationssvårigheter.