En gemensam målbild. Kan det vara de förlösande orden för Gotlands företagsklimat? Inte särskilt revolutionerande men kanske det som ska till för en förbättring på bredden.
På många områden är det redan på gång. I mätningar hos de företag som varit i kontakt med Region Gotland senaste året går siffrorna åt rätt håll, om än inte ända in i mål. Och Gotlands företagare har mycket kontakter med regionen, mer än på många andra håll säger Svenskt Näringslivs Anders Thomasson.
De företag som medverkat i de årliga mätningarna som hans egen organisation gör ger en mörkare bild än regionens kundundersökningar. Med sina skillnader i både frågor och svarandegrupp ger de en bra grund för fortsatt arbete.
Huvudpunkten vid gårdagens frukostmöte om näringslivsklimatet var den rapport som nio företagare arbetat fram. De har analyserat, jämfört med fastlandskommuner och genomfört en rad intervjuer.
Professor Per Lind på Campus Gotland undrade i gårdagens GT varför den högre utbildningen inte fick vara med. Frågan är berättigad i många sammanhang, ännu sitter det inte i ryggmärgen på oss gotlänningar att vi här på ön har ett campus, numera med universitetsresurser bakom ryggen. Men just den här gången var det företagarnas egen bild som efterfrågades.
Det magiska lösenordet till företagsparadisets gyllene port har de inte hittat men möttes heller inte av invändningar. Här som så ofta är det ihärdigt arbete och gemensamma strävanden som ger resultat. Gemensamma i den meningen att alla vill att företagsklimatet ska bli bättre och insikten att alla parter har ett ansvar för det.
Ibland har det i debatten låtit som om det bara handlade om att Region Gotlands politiker, i synnerhet de från den nuvarande majoriteten, skulle ändra sin inställning till företag. Ibland har det skyllts på fega tjänstemän – eller maktfullkomliga. Företagare har kritiserats för att inte förstå sig på lagar och regler. Kan en gemensam målbild vända på det tänkandet är det kanske nyckeln.
Utbildningar och förbättrade rutiner inom regionen ger uppenbarligen resultat.
-Vi har roligare på jobbet nu, säger Ethel Forsberg som leder samhällsbyggnadsförvaltningen, där en stor del av företagskontakterna sker.
-Den trygge tjänstemannen som förstår rollfördelningen blir också modig, menar biträdande regiondirektören Per Lindskog.
Uppdraget till förvaltningarna kommer från politiken. Det är en del av den rollfördelning som behöver göras tydligare. Drömmen om ständigt eniga politiker kommer inte att slå in men spelreglerna kan bli tydligare.
Också näringslivets attityder påverkar företagsklimatet. Om man till exempel kontinuerligt sprider negativa bilder av regionen på sociala medier kan man inte förvänta sig att kunderna ska strömma till ön.
Med en klar rollfördelning och ökad kunskap om varandras roller kanske den gemensamma målbilden - Sveriges bästa näringslivsklimat - kan få effekt..