Valmanifest lämnar huvudbry

Politik2014-06-27 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Idag är det 79 dagar kvar till valet den 14 september. För oss gotlänningar innebär det att vi står inför möjligheten att välja om den rödgröna majoriteten eller ersätta styret i kommunen med ett mer diffust högeralternativ.

Folkpartiet, som brutit sig ur allianssamarbetet med Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna på Gotland, presenterade nyligen sitt program för Gotlands utveckling fram till 2018.

Särskilt är det FP:s förslag för landsbygden och kollektivtrafiken som sticker ut, i ett annars ganska näringsfattigt politiskt program.

För att minska centraliseringen och stärka landsbygden vill folkpartiet att alla serviceorter ska ha ett grundläggande utbud av det man kallar basservice.

Det problematiska är dock att Folkpartiets analys vilar på en föreställning av landsbygden som inte längre känns aktuell. Partiet vänder sig bland annat mot att regionen i Vision 2025 delar in serviceorterna i olika klasser, och således ger dem olika servicegrad. FP vill att alla serviceorter ska behandlas lika.

Även om folkpartiets avsikter är goda missar man målet. Det är ju nämligen så att det är svårt att jämställa Hemse, som har 1700 invånare, med Katthammarsvik. För den sakens skull ska inte Katthammarsvik och östergarnslandet berövas på service, men vi måste få slippa populistiska förslag som inte tar hänsyn till hur förutsättningarna på ön faktiskt ser ut.

Däremot är FP:s förslag för kollektivtrafiken väldigt intressanta och något som övriga partier borde slänga ett öga på. Folkpartiet föreslår nämligen, utöver satsningar på stamlinjerna, avgiftsfri kollektivtrafik på Gotland.

Det skulle kunna vara ett viktigt steg för att förbättra infrastrukturen på ön.

I en rapport till Boverket skriver länsstyrelsen på Gotland om bostadsbristen och kollektivtrafiken på ön. Bland annat nämns att det är svårt att arbeta i Visby och samtidigt bo någon annanstans på ön om man saknar körkort – kollektivtrafiken är helt enkelt för gles.

Dethär har lett till att Gotland har väldigt hög användning av personbilar, vilket rimmar illa med öns målsättning om att ta miljöarbetet på allvar. En rejäl satsning på kollektivtrafiken och att samtidigt göra den avgiftsfri står inte i motsättning till varandra. Tvärtom.

Om fler får möjligheten att resa kollektivt kommer också ön att förtätas och mer arbetspendling möjliggöras. Det måste ligga i de gotländska politikernas intresse om vi ska stärka välfärden och nå målet om 65 000 medborgare år 2025.

Så kan vi undvika den centralisering som är skadlig för landsbygdssamhällen som Gotland.

Ett första led bör vara att utöka trafiken på stamlinjerna och förtäta trafiken, men ett givet andra led bör vara prissänkningar med målet att göra kollektivtrafiken avgiftsfri. Det ska inte vara en klassfråga att ha råd att åka kollektivt på Gotland eller inte.