Vår landsväg blir regionstöd
Ska Gotland införa trängselskatt för att kunna förbättra vår färjetrafik. Blir det effekten om Gotland tar över ansvaret.
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det nya är att näringsminister Åsa Torstensson (c) vill även att Gotland ska överta ansvaret för Gotlandstrafiken. Statssekreterare Leif Zetterberg ser gärna en regional medfinansiering. Kanske genom några företag eller rederier, men jag tolkar det också som att kommunala pengar ska kunna sättas in.
Gotlänningarna vet ju bäst
Det låter väl bra och kommunens representanter jublar över beskedet. Gotlänningarna vet ju bäst om sin egen trafik. Men om man börjar studera saken märker man att resonemanget har sina brister.
Gotlands landsväg blir inte längre någon riksangelägenhet utan reduceras till ett regionstöd med allt vad det innebär. Vilka garantier har Gotland, att de ungefär 500 miljoner kronor trafiken kostar idag, kommer att förbli på den nivån och räknas upp vid behov?
Om trafikens kostnader ska skötas av kommunen, riskerar man då inte att i framtiden ställa vård och skola mot trafik? Vilka ska få pengar och vilka får vika sig? Varför ska just Gotlandstrafiken brytas ut? De flesta som åker med båtarna är icke mantalsskrivna på Gotland och då borde ansvaret fortfarande vila på staten?
För tidigt att jubla
Vilken annan länsväg på fastlandet har liknande förhållanden och skulle kunna brytas ut så här? Nej ingen faktiskt, kan någon tänka sig att någon kommun skulle ta över ansvaret för E4 på den sträckning som går över deras kommun?
Åsa Torstensson hänvisar som exempel till ett brobygge i Motala. Kommunen beslutade att ta ut en broavgift för att snabba på bygget. Betyder det att Gotlands kommun ska kunna höja biljettpriserna på egen hand och i så fall, hur mycket? Befinner man sig i Motala finns det flera alternativa vägar, det har inte vi.
Nej, tänk efter noga innan ni jublar åt Torstenssons förslag. Det kan kännas bra att vi ska få bestämma över vår egen trafik, men då det är stora pengar inblandade är vi i vilket fall beroende av statliga pengar som kan minskas när som helst. Vad är då den friheten värd?