Varför blanda in den ryska oljetrafiken?

Politik2007-02-10 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns främst två orsaker som gör att en professionell åsiktsjournalist skriver saker som inte är sanningsenliga, eller i alla som inte kan ses som relevanta i debatten. Det ena är okunnighet. Det andra är att man har ett politiskt syfte att hårdvinkla debatten.
Jag vill absolut inte kalla Håkan Ericsson på ledarsidan här intill för okunnig. Därför var hans skrivning i gårdagens ledare om fartygstrafiken i Östersjön en ren politisk vinkling. Han skrev:
"De allra flesta oljetankfartygen bär rysk olja. Är det ytterligare ett exempel på den moderatledda regeringens flathet mot Ryssland, för att utrikesminister Bildt tjänar pengar på rysk olja och gas?"
Utsläppen av spillolja i Östersjön - det vill säga tankrengöringar under gång - har knappast något med ryska oljefrakter att göra. I alla fall inte i den bemärkelsen att Fredrik Reinfeldt nu funderar på att ersätta fartyg i hamn om de lämnar sin spillolja. Det är knappast något ryskoljelastat fartyg som går in i en svensk hamn och som i så fall kan ta del av den svenska ersättningen.
Att Fredrik Reinfeldt i sak visar undergivenhet mot rederinäringen är däremot en uppfattning som jag delar helt med Håkan Ericsson. Men debatten spårar lätt ur och mister i seriositet när man tar till sådana politiska hårdvinklingar som Håkan Ericsson gjorde i går. Han må skälla på Bildt och hans inblandning i ryska olje- och gasaffärer, men bör i så fall göra det med verklighetsförankrade argument.
När det gäller den ryska oljetrafiken i Östersjön kan man i stället anklaga de internationella myndigheterna - inklusive den svenska regeringen - för att inte ha satt större press på oljeleverantörerna att använda säkrare fartyg. Exempelvis att de skall vara dubbelskrovade eller i alla fall med en standard som inte äventyrar hela Östersjön. Minns att fartyget Prestige som i en storm gick i kvav utanför Portugals kust faktiskt inledde sin sista resa i Östersjön med sina lastutrymmen fulla av rysk olja. Vad händer vid en isvinter om ett sådant fartyg skruvas fast i isen och förliser om vi inte har satt upp tillräckliga grundkrav?
Det skulle möjligen gå att motivera att den delen av problematiken har mer att göra med Carl Bildts intressen i de ryska olje- och gasföretagen än att Fredrik Reinfeldt har tankar på att betala för att fartyg lämnar sin spillolja i svenska hamnar. Det skulle å andra sidan mer falla tillbaka på de regeringar som suttit i förhandlingar om detta, alltså att de inte lyckats komma överens.
Som sagt, det lär inte vara okunnighet när Håkan Ericsson producerade sin skrivning i gårdagstidningen. Det var i stället en politisk hårdvinkling i den genre som sänker förtroendet för den offentliga debatten.