Varje parti måste få ha egen profil
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den som följer dessa två begivenheter mera ingående - det sänds till stora delar direkt från båda i SVT24 - kommer att konstatera att de två partierna inte helt går hand i hand, trots att de ingår i en och samma Allians, det vill säga de fyra partier som bildar regering. Hade vi tagit in också moderater och kristdemokrater skulle vi ha upptäckt ännu fler skillnader.
När det gäller de stora huvuddragen finns dock en likriktning inom Alliansen som gör att de fyra partierna kan bilda en gemensam regering. Att det sedan finns åsiktsskiljande frågor där det ena eller andra partiet fått vika i regeringsarbetet är helt naturligt. Så länge vårt flerpartisystem består - och det hoppas jag skall vara inom överskådlig tid - så måste varje parti ha frågor att profilera sig på. Sen får väljarna avgöra vilken profil som skall få tyngdpunkten i det fortsatta Allianssamarbetet.
Miljöprogrammet kommer sannolikt att bli det mest bestående från centerstämman. Den delen kommer att behandlas som första inslag i lördagens förhandlingar.
I miljöprogrammet är omfattningen alltifrån lokal till global. Miljöarbetet i det lilla vid varje enskild person och hushåll har sin inverkan på helheten. När det gäller vårt närområde så finns bra skrivningar om Östersjöns miljö, bland annat den om strängare krav på kvaliteten hos de fartyg som trafikerar vårt känsliga innanhav. Det är frågor som centern länge prioriterat och som varit föremål för ledarkommentarer på den här sidan åtskilliga gånger.
På fordonssidan står kravet på att ingen nybilsförsäljning med fossildrivna bilar får ske efter år 2015. Det är mindre än tio år dit och kravet kan verka tufft. Men det är aldrig fel att spänna bågen, och i det här fallet är det främst för att sätta press på producenter, av såväl fordon som bränsle. När man sen väl kommer över en kritisk gräns så går det mesta av sig självt och konstruktionen med kravet på att det enbart gäller nybilsförsäljning ger utrymme för en acceptabel utfasning. Det är nämligen viktigt att man inte gör alltför stora ingrepp i den enskilda individens vardag.
Att döma av en del kommentarer inför centerstämman så blir jobbavsnittet, det som behandlas på förmiddagen i dag, ämnet med de mest avvikande åsikterna. Ja, inte i så stor utsträckning inom partiet men väl utanför. I onsdagstidningen kunde vi på Folkbladssidan se ett exempel på detta i Christer Engelhardts (s) angrepp på centerns syn på arbetsrättsfrågor. Ett synsätt som Engelhardt till stora delar bygger på samma argument som LO:s centrala företrädare.
Det man frågar sig är exempelvis varför de uppmjukade regelverken kring ungdomars anställning skall vara så kontroversiellt? Det går ju för sig i Danmark. Och det måste väl ändå vara lättare att gå vidare på arbetsmarknaden genom en öppen dörr, med ett visst särskiljande regelverk, än att mötas av en helt stängd dörr. Centervägen, som alltså i stort tillämpas i Danmark, är ett sätt att minska utanförskapet.