KRÖNIKA
Strandskyddsfrågan är ständigt aktuell på Gotland och för varje gång undantag medges blossar debatten upp. Det får mig att minnas en solskenshistoria som inträffade för många år sedan. Jag cykelsemestrade för första gången på Gotland med en kompis och det hade blivit dags att slå nattläger på en strand på östra sidan. Vi hittade en bra plats, gick upp till ett närbeläget hus och knackade på. En äldre man öppnade och vi frågade om vi fick tälta på hans strand. För vi kom ju från fastlandet och där är samfällda stränder mycket ovanligt. Ofta är de istället privata och vägarna till dessa nästan alltid skyltade med ”Obehörig trafik förbjuden”.
Mannen tittade länge på oss och svarade sedan: ”En sak ska ni veta grabbar, stranden är global och öppen för vita, svarta, röda och gula. Sov gott”. Det är en replik som man aldrig glömmer och som tål att tänka på när bebyggelsen på många ställen rycker allt närmare strandskvalpet. Kommer de gotländska stränderna i framtiden att vara ”globala”?
Ett välkänt och stort revisionsföretag anordnade för ett tag sedan ett seminarium i Visby och rubriken i annonsen för mötet var ”Hjälp! Skatteverket kommer – vad gör vi nu?”. Möjligt att jag överreagerar, men nog känns rubriken lite märklig. Precis som en del av övriga texten i annonsen: ”Vi kommer även gå igenom hur man bör agera om man får frågor från Skatteverket”. Vadå agera, enklast är väl att ärligt svara på de frågor som ställs. Tråkig policy att skrämmas med Skatteverket, som bara gör sitt jobb för att säkra skatteintäkter till den gemensamma välfärden.
Under flera år har Visbys parkeringsavgifter och olika system livligt debatterats. Men något som är märkligt är att p-avgifterna vid flygplatsen aldrig möts av protester. Priset för ett dygn är 90 kronor, alltså ett indirekt påslag på flygbiljettspriset med nära 100 kronor!
Kan orsaken till att ingen bryr sig bero på att de flesta resenärernas biljetter betalas av myndigheter, organisationer och företag? Men oavsett vilket, 90 kronor per dygn fem kilometer från centrum är saftigt.
Ett säkert vårtecken är när motorcyklarna börjar komma ut på vägarna. Tidningarna fylls av tips om säker körning och ofta framställer representanter för mc-organisationerna ouppmärksamma bilförare som den största risken. Ett tips som dock mycket sällan syns till är det här med farten och respekten för grundläggande trafikregler bland mc-förarna.
Hur många av oss bilförare har inte trots bra uppsikt i backspegeln plötsligt överraskats av en omkörande motorcykel i hög fart. Ett körsätt som visar på bristande omdöme hos mc-förarna och frågan är hur man ska kunna komma tillrätta med det. Ska de allra snabbaste motorcyklarna kanske helt enkelt förbjudas på allmän väg? För i händerna på omdömeslösa förare är de ett mordredskap som bäst passar på tävlingsbanorna.
Bästa tipset till motorcyklisterna gav trafikpolischefen i Sörmland – Per Lange – i tidningen Södermanland Nyheter:
”Håll dig inom hastighetsgränserna och planera din körning. De flesta olyckor beror på att föraren har en överambitiös plan för sin körning.”