Varning för villospår
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Alla tänkbara grupper och individer är eniga om att staten måste ta fram de pengar på cirka 100 miljoner kronor som behövs för att avvärja hotet nästa år.
Det är detta den eniga kampen nu handlar om. Det är regeringens och riksdagens uppgift att ta fram mer pengar nästa år.
Inte avstå statliga jobb
Då ska inte vi på Gotland ge förslag på vilka pengar som ska tas. Det allra dummaste och mest korkade förslag jag hört, är att vi skulle avstå från de 600 nya statliga jobben för att bekosta oljeprishöjningarna i Gotlandstrafiken.
Det är lika korkat som när en del från Fårösund villa tacka nej till de nya statliga jobben till Gotland för att de inte hamnade i Fårösund.
Självklart måste vi genuint och ärligt välkomna de nya statliga jobben. De behövs, liksom alla de privata jobb som kommer om vi får ordning på färjetrafiken och kanske till och med kan få ner biljettpriserna en bit.
De statliga jobben är inte mindre värda än privata jobb inom besöksnäringen, tjänstesektorn eller varuproduktionen på Gotland.
Statliga, kommunala och privata jobb är alla lika mycket värda för Gotland och gotlänningarna.
Därför får vi inte i argumentationen för att vi ska ha minst oförändrade biljettpriser på båtarna nästa år, sätta jobb mot jobb eller avstå något på Gotland för att få rättmätiga färjepriser.
Redovisa konsekvenserna
Det viktiga nu är att sakligt och tydligt redovisa vilka fruktansvärda konsekvenser 30-45 procents prishöjningar och bortfall av 200 turer innebär för alla delar av öns näringsliv och för Gotlands totala utveckling.
Vi ska inte byta bort något positivt för att rädda färjetrafiken. Vi ska kräva att riksdag och regering ställer upp och ger Gotland samma möjligheter och kommunikationer som övriga landet.