Vem ska betala färjetrafiken?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den Allianstrogna sidan i GT jublar. Nu blir allt som vi vill ha det. Folkpartisten Sören Strand målar upp den snabba, täta, billiga trafik som nu äntligen blir av.
Eva Bofride och Eva Nypelius är helt överens om att "gotlänningarna vet bäst hur vi vill ha trafiken". Det här blir det första provet för Region Gotland. Helt riktigt att man nu får tillfälle att visa att vi är bäst själva att utveckla vår ö.
Snabbfärjornas klimatpåverkan
Vänstersidan i GT är betydligt mer tveksam. Ledarskribenterna räknar med en annan regering efter valet i höst. Varken Håkan Ericsson eller Ronnie Lundin kan vara säker på att den regeringen är beredd att skriva på alla räkningar för gotlandstrafiken. Osvuret är bäst.
Miljöpartiets reaktion är desto märkligare. "Regeringen sviker Gotland" utropar en känd miljöpartist från fastlandet. De om någon borde väl vara glada att frågan om klimatpåverkan från våra snabbfärjor äntligen kommer med i diskussionen. Rikstrafikens utredning räknar upp vilka möjligheter som finns IDAG att minska utsläppen. Att säga: "Tekniken kommer med alternativa lösningar till 2020" är inget hederligt argument idag. Vi skall ha ny upphandling för 2015.
Gasdrivna färjor bättre
Miljövännerna var mycket vältaliga när de fördömde Tysklands köp av naturgas från Ryssland. Helt fel! Det fördröjer bara utvecklingen av alternativ energi. Förbjud gasledningen! Men nu låter det helt annorlunda. Gasdrivna färjor i Gotlandstrafiken skulle i alla fall vara mer miljövänliga än dagens tjockolja. Vi skulle kanske be om en liten avstickare från gasledningen?
Gotlänningarna inser nu USA:s och Kinas dilemma vid klimatkonferensen i Köpenhamn. "Hoten om ökad uppvärmning av klotet och ändrat klimat är mycket allvarliga. Politikerna måste genast ta itu med frågan." Men det kan inte gälla oss! Vi måste få undantag. Hela det amerikanska samhället är byggt på att var och en ständigt förflyttar sig i egen bil. Vi kan inte dra undan mattan för vårt folk, det skulle bli ekonomisk katastrof för landet. Och kineserna kan hänvisa till att ännu saknar en miljard kineser egen bil. De har väl samma rättigheter som svenskar??
Regional medfinansiering
"Vi accepterar inga försämringar!" Det är mantrat för både stora och små regioner. Och lika överens är vi om att "Tekniken löser alla problem". Vi behöver egentligen inte bekymra oss. Återstår bara det lilla problemet med vem som ska betala.
Kommunalrådet Nypelius hörde kanske inte att statssekreteraren nämnde något om "regional medfinansiering". Det kan verka rimligt för riksdagen, eftersom färjetrafiken har så oerhört stor betydelse för regionen.
En sak är viktig nu. Den politiska oppositionen, både på Gotland och i riksdagen, måste vara med i hela processen. Så att vi inte sen får höra till leda: "Borgarna förhandlade fram så dåliga villkor för gotlandstrafiken."