Vi var ett flertal gotländska skolpolitiker och tjänstemän tillsammans med 2 000 andra skolfolk, på årets Skolriksdag 2013. Det var på det hela taget två fantastiska dagar fyllda med inspiration, kunskap och framtidstro om och för den svenska skolan.
Till socialdemokratiskt gruppmöte kom både Ibrahim Baylan och Stefan Löfven vilket visar hur viktig skolfrågan är för vårt parti. Båda talade med engagemang om var vi är idag och hur förändra för större framgång. Här följer något av det löfte Socialdemokraterna ger.
Med vårt lands strategi att konkurrera med kunskap och kompetens ligger vi dåligt till. Förskolans barngrupper blir större och det är inte för att det är en pedagogisk idé. Idag är det allt lättare att tidigt förutse hur det ska gå för barnet som börjar skolan, då vi vet att faktorer som föräldrarnas utbildning och socioekonomiska status spelar allt större roll.
I system där vi håller ihop grupper går det bättre för alla, det refereras ibland till som kamrateffekten. Alla gynnas av inkludering. När vissa behöver särskilt stöd eller särskild pedagogik gynnar det även de andra.
Bostadssegregationen och det fria skolvalet har bidragit till var svensk skola är idag. Elitsatsning och sortering likaså och därför sjunker resultaten. Senast antalet behöriga till gymnasiet ökade var år 2005.
Av barnen med lågt utbildade föräldrar klarar 50 procent inte målen i grundskolan, medan endast fem procent av barnen till föräldrar med akademikerföräldrar misslyckas.
Vi vill bejaka allas lika värde och möjlighet till klassresa. Alla ska lyckas! Vi kommer aldrig tänka att vissa aldrig kommer att lyckas så därför får de kortare och lägre utbildning. Statistiken skulle förbättras, ja, men skulle det öka friheten i vårt land?
Vi ska ha en god dialog med lärarna. Reformer mot deras vilja går aldrig bra. Vi måste komma överens om att förbättra lärarrollen, inte enkla strukturreformer. Där måste varje möte mellan elev och lärare innehålla kvalitet. Här måste vi närma oss lärarna och tillsammans hitta vägen!
Vi vill jobba med tidiga insatser, redan i förskolan. Där klasserna är för stora ska de bli mindre. Även om vi ser problem med för små klasser i små skolor är det ändå viktigt att inget barn ska behöva gå i en klass så stor att man inte får plats, inte känner sig sedd eller där relationen till läraren riskerar få för lite tid.
Barn som får läxor ska få hjälp i skolan; det ska stå i skoldagen att om man arbetar med läxor ska skolan också ordna hjälp för alla. När vi lagt om läroplanerna som vi har gjort har de med studieovana hem drabbats mest. System med resurs utifrån behov ska lagstadgas.
Ett modernt rikt samhälle betalar idag ut socialbidrag till starka unga. Vi måste göra annat! Om gymnasieutbildning blir obligatorisk måste det finnas flera vägar därigenom men de ska vara inne. Inte ute!
Vidare måste vi ha fler platser i högskola och på universitet. Sjätte året i rad ökar antalet ansökningar till högskola och universitet. Alliansen drar ner med 10 000+10 000 och använder argumentet att kullarna blir mindre. Fel i argumentet är att det inte bara är gymnasister som söker vidare och situationen idag med hög arbetslöshet, särskilt bland unga. Vi vill ge alla möjligheten att utbilda sig. Vi ska inte bara ge dem en chans till, utan två, tre, fyra och fem chanser!
Vi har ett gemensamt ansvar för alla barn, oavsett skolform. Vi vill ta ansvar för alla skolor inom systemet vi har, förändra i det men inte gräva upp allt. Inte heller göra som alliansen menar och hänvisa till att välja en annan skola när något inte är bra.
Jan Björklund har suttit längre på posten än någon tidigare. Alltså har han ansvar. Det handlar inte om att göra så mycket som möjligt utan man måste göra rätt...
Ungefär så pratade de till oss, Baylan och Löfven. Vi var många många socialdemokrater där och kände oss upplyfta av vetskapen om att vi kommer att kunna bidra i skolfrågan, att vi har ett tänk men att vi också ska fortsätta hitta fram nu in-nan valet så att vi då levererar något som faktiskt leder till en mer jämlik skola där både lärare och elever trivs tillsammans!